Eftersom parterna LKAB och staten genom Trafikverket inte är överens om vem som ska betala så står projektet och stampar. Samtidigt äter sig deformationerna från gruvan allt närmare den befintliga E10 som går bara några meter utanför industristaketet mot LKAB.
– Konsekvensen är att vi måste aktivera det vi kallar för plan B, säger Arnold Vonkavaara.
Det som man kallar plan B innebär att trafiken leds om i centrala Kiruna samtidigt som delar av E10 stängs av. Trafiken kommer att gå via Silfwerbrandsgatan, HjalmarLundbohmsvägen och sedan Stationsgatan ned till befintlig E10.
– Vi ser att vi behöver börja förbereda för detta för vi kommer inte att hinna färdigt med nya E10 förrän vi blir tvungen att stänga av befintliga E10, säger Vonkavaara.
Att trafiken måste ledas om kommer att innebära en del merkostnader. Enklast hade det varit om nya E10 hade stått klar att ta i bruk den dagen deformationszonen når befintlig väg.
– Ja, det blir en extra kostnad. Hade man haft en färdig E10 så hade inte det här behövt göras, säger Arnold Vonkavaara.