På Sunderbyskolan är läslusten på topp

På Sunderbyskolan startar elevernas skoldag med 20 minuters tyst läsning. Men alla nöjer sig inte med det. "Jag läser hemma varje kväll", säger Stella Söderlind.

Charlotta Johansson Palmgren, Stella Söderlind, Flora Everdin och Hannes Hempälä kan konsten att njuta av läsning.

Charlotta Johansson Palmgren, Stella Söderlind, Flora Everdin och Hannes Hempälä kan konsten att njuta av läsning.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Södra Sunderbyn2020-10-18 10:00

Rapporter som "Läsandets årsringar" visar att barn läser allt mindre och har sämre läsförståelse.

– Alla rapporter om minskad läsning gjorde att jag började tänka lite vidare kring mitt arbete och ansvar att få eleverna att läsa, säger Cecilia Petterson, förstelärare.

Hon konstaterar att konkurrensen är hård om elevernas fritid, främst från skärmar. Från skolans sida försöker man kompensera lästappet med bland annat 20 minuters läspass dagligen för samtliga elever. 

Satsningen på läsandet har lett till att bokbussen och skolans egna lilla bibliotek nyttjas flitigt. 

Under vårt besök diskuteras och analyseras dagens avsnitt av "Brorsan är kung" under lektionen där drygt 20 av skolans 75 elever i årskurs fem svarar på frågor kring ett nyss läst stycke. 

Vad gör eleverna för kopplingar, vad ser de för bilder framför sig? Hur ser cykeldräkten och rumpblöjan ut? Dessutom frågor som – hade de valt rumpblöja eller skavsår i rumpan? 

Skolan, i området Hammaren, är en F-6 skola och man jobbar i tre arbetslag. 

Eleverna Flora Everdin och Stella Söderlind tillhör Stranden. Charlotta Johansson Palmgren Skogen och Hannes Hempälä Älven.

Både de och lärare är ense om att det finns olika sätt att läsa – med ögonen, öronen och munnen vid högläsning,

– Med händerna också, om man är blind, säger Charlotta Johansson Palmgren.

Bokslukarna kan dessutom glädja sig åt att alla elever i årskurs fem har läsläxa på 45 minuter varje vecka. 

Som uppföljning får eleverna svara på generella frågor exempelvis kring huvudpersonen.

– Vi jobbar mycket med att gå djupare in i texter. Vad står bortom raderna, direkt där och mellan raderna...

Cecilia Petterson pekar också på att det är viktigt att hitta rätt genre.

– Alla fyra läser för att de har lust och i klassen har vi alltid många böcker på g.

Hannes Hempälä gillar också att läsa på fritiden och hade inte haft något emot läsläxa varje skoldag.

– Båda mina föräldrar läser hemma och jag har blivit tipsad om 1984, säger Charlotta Johansson Palmgren som fastnat för klassiker.

Flora Everdin är för tillfället i Roald Dahls värld medan den unge mannen gillar fantasy bäst.

Tyst läsning står högt i kurs hos samtliga elever.

– Det ger mer inre bilder, säger Stella Söderlind.

Hannes Hemphälä och Charlotta Johansson Palmgren är överens om att högläsning inte ger samma tid till att skapa dessa.

Sunderbyläraren avslöjar att hon inte är någon slukare av verk av Nobelpristagare. Hon trivs bättre med att läsa med eleverna och ta del av deras boktips.

– Ni är proffs på årsgruppens böcker och vet vad som är i ropet just nu, säger hon berömmande. 

Hon prisar även föräldrarna som gör biblioteksbesök med barnen samt lägger tid på att försöka hitta rätt litteratur till sina bokslukare.

– Man måste jobba för att hitta bok man gillar. Om den inte tar sig så byt!

Cecilia Petterson, som jobbat som lärare sedan 1996, poängterar att det är mycket viktigt att skolan erbjuder läsupplevelser även för de som har läs- och skrivsvårigheter.

Att ständigt vara öppen för lästips från barnens sida, är en annan viktig pusselbit för henne.

– Jag scannar av alla 75 elevers böcker. Sedan sållar jag lite, säger hon och betonar att inte alla älskar att läsa, säger hon och tillägger att man från skolans sida inte ger sig så lätt.

Höstlovet är i antågande. För skolans bokslukare lär valet av aktivitet vara självklar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!