Socialsekreterare saknar chefsstöd efter omorganisation

Arbetsmiljöverket anmärker på Bodens socialförvaltnings höga arbetsbelastning som inneburit sjukskrivna socialsekreterare. Omorganisationen har skapat en arbetssituation med bristande chefsstöd.

Den nya omorganisation sägs enligt gruppsamtalen med personalen skapa dåligt ledarstöd. Det tillbakavisas av Margaretha Kjerrulf, teamchef Familj. " Socialsekreterare med kort erfarenhet är av naturliga skäl i behov av större handledning och stöd än erfaren personal. På grund alla nyrekryteringar av oerfaren personal har behovet av stöd från arbetsledningen ökat".

Den nya omorganisation sägs enligt gruppsamtalen med personalen skapa dåligt ledarstöd. Det tillbakavisas av Margaretha Kjerrulf, teamchef Familj. " Socialsekreterare med kort erfarenhet är av naturliga skäl i behov av större handledning och stöd än erfaren personal. På grund alla nyrekryteringar av oerfaren personal har behovet av stöd från arbetsledningen ökat".

Foto: Lena Leffler

BODEN2017-07-07 20:49

Arbetsmiljöverket som gjorde inspektionen för att kontrollera arbetsmiljön vid Individ- och familjeomsorgen konstaterar att det finns både organisatoriska och sociala brister. En är att det saknas en rutin att fortlöpande och systematiskt undersöka enskilda socialsekreterares höga arbetsbelastning. Av inspektionsrapporten framgår också att det förekommit sjukskrivningar som är relaterade till arbetssituationen. Personalomsättning och svårigheter att rekrytera socialsekreterare har inneburit att individ- och familjeomsorgen varit underbemannade.

Under Arbetsmiljöverkets gruppsamtal med personalen framkom också att förvaltningen brister i sina introduktionsrutiner, att nyanställda och vikarier inte får tillräckliga kunskaper om rutiner och de arbetsuppgifdter som ska utföras. Socialförvaltningen har genomfört organisatoriska förändringar i verksamheten och bildat multiproffessionella team. Socialsekreterare upplever att den nya organiationen medfört brister i stödet och handledningen från de närmaste cheferna. I den nya organisationen har cheferna ett dubbelt ledarskap. Personalen påtalade under inspektionen att det fanns oklarheter i fördelningen av uppgifter och befogenheter mellan cheferna och att cheferna genom organisationen i teamen inte har tillräckliga kunskaper om de olika ärendetyperna i teamen. Organisationen har också medfört svårigheter att få en samsyn i bedömningarna av ärendena som tillexempel försörjningsstöd.

– I Boden finns ett dubbelt ledarskap samt intern och extern handledning. Arbetet som socialsekreterare inom barn-och ungdomsvården är svårt och krävande och vi ska under hösten jobba vidare med att kartlägga situationen för varje medarbetare och se vilka behov av ytterligare stöd och åtgärder som finns, säger Margaretha Kjerrulf, teamchef Familj och vikarierande chef för Individ- och Familjeomsorgen.

Enligt henne är det väl känt att situationen för verksamheten är ansträngd i hela landet även i Boden och det påverkar personalens arbetsvillkor.

– Periodvis är det svårt för arbetsledarna att hinna med att ge en god introduktion och handledning av det löpande arbetet. För de som har kort erfarenhet är behovet större och på grund av nyrekryteringar av oerfaren personal har behovet av stöd från arbetsledning ökat.

Enligt teamchefen Margaretha Kjerrulf kommer verksamheten att gå igenom arbetsmiljöverkets synpunkter och krav på åtgärder och skicka in ett svar senast 15 oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om