Nu rullar den klassiska bilen på vägarna igen

Nu rullar Per-Albin Hansson gamla tjänstebil igen. Den legendariske statsministerns gamla Plymoth Deluxe D6 -38 har fått nytt liv. Kent Engström i Smedsbyn har lagt ned hundratals arbetstimmar för att göra det här möjligt.

En fin gammal bil bjuder nästan alltid ögat på godbitar. Den här rariteten från 1938 utgör inget undantag.

En fin gammal bil bjuder nästan alltid ögat på godbitar. Den här rariteten från 1938 utgör inget undantag.

Foto: Joakim Nordlund

SMEDSBYN2019-07-14 06:00

1938 var världen på väg in i ett nytt stort krig. Sverige mobiliserade och den i dag legendariske socialdemokratiske statsministern Per-Albin Hansson stod inför sitt livs svåraste uppgift; att hålla Sverige utanför kriget. Parallellt med det tog han körkort på Ostermans trafikskola i Stockholm. I samband med det tog han också sin nya tjänstebil, en Plymouth Deluxe D6 -38, i bruk.

I många år har statsministerns gamla bil stått oanvänd. Nu har Kent Engström från Smedsbyn i Norrbotten räddat den gamla bilen från att rosta upp. Nu rullar den drygt 80 år gamla klenoden åter på vägarna.

– Det känns speciellt. Jag har ju renoverat många olika bilar men det här är ju inte vilken bil som helst, säger han.

I cirka 15 år stod bilen hos en man i Sölvesborg som inledde renoveringsarbetet. Sedan blev han sjuk och allt avstannade. Efter det köptes den av affärsmannen Hilding Holmqvist i Piteå. Han kontaktade sedan Kent Engström som har namn om sig att göra riktigt fina renoveringsarbeten.

När han backar ut den ur garaget mullrar motorn trivsamt. Han stryker med handen över ena skärmen. I dag är bilen nästan i nyskick.

– Hela bottenplattan är utbytt. Jag har gått igenom kaross, motor, el, inredning och en massa annat. Jag har verkligen gått igenom allt, säger han.

Han ställer sig sedan vid sidan av den mörkgröna bilen och synar sitt verk.

– Det känns bra nu. Att jag har fått vara med om att ha återskapat någonting som har varit en gång, säger han på sitt lågmälda sätt.

Han går in i varje projekt med optimism.

– Jag brukar tänka att har man en gång lyckats göra ett parti i bilen och en specifik del så måste det gå att göra igen. Det är ytterst sällan som det inte går även om det kan kräva en del funderande och en hel del arbete, säger han.

Men allt har inte renoverats. Han öppnar på nytt dörren och kikar in i bilen. Den gamla bakelitratten som har suttit där sedan 1938 är i originalskick. Den ville inte Kent Engström göra något med.

– Nej, den här ratten har nötts av Per-Albin Hanssons nävar så den har fått vara precis så som den är, säger han och tummar lite försiktigt på bakeliten.

I instrumentpanelen ser man början till säkerhetstänkande där reglagen är infällda.

– På så sätt blev instrumentbrädan inte lika vass och farlig vid en eventuell kollision, säger han.

Sedan kliver han ut och går längst bak i bilen. När bilen togs i bruk var det ransoneringstider och längst bak satt därför ett gengasaggregat. I bagaget på den här 80-åriga gamla kärran finns en arsenal av små verktyg som skulle kunna användas vid behov.

- Och här har vi en startvev. Som en extra trygghet om startmotorn inte fungerade, säger han och skrattar.

Att återskapa en så pass gammal bil är lite av ett detektivarbete. Det finns ingen manual eller bruksanvisning som säger hur det ska göras. Där det saknas delar har Kent Engström helt sonika tillverkat delarna själv. Han är inte bara mekaniker utan han får även vara tapetserare, elektriker, snickare, plåtslagare, lackerare och verktygsmakare.

– Genom årens lopp har man väl fått upp en viss blick och en viss känsla för hur det ska göras, säger han och ler.

Vissa detaljer kräver speciella verktyg för att tillverka. Då får han inleda processen med att själv tillverka det verktyg som behövs.

– Det har krävts en hel del funderande och arbete men det brukar gå. Det har det gjort den här gången också. Och den här bilen är ju som sagt speciell så visst känns det fint att stå vid den när den nu är färdig att tas i bruk igen, säger Kent Engström belåtet.

Bilfakta

Modell: Plymouth Deluxe P6 -38.

Motor: 6 cylindrar, 3,3 liter 82 kh (60kW).

Växellåda: Manuell, tre växlar.

Toppfart: 135 km/h.

Acceleration: 0-100 km/h på 29 sekunder.

Storlek: 495 cm lång, 175 cm bred. Hjulbas 285 sm.

Tjänstevikt: 1 490 kg.

Pris (1938): 800 dollar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om