I fjol missade han precis finalen med en snöplig elfteplacering i skotercrossen. I år satsar Sebastian Asp, Kiruna MK och team Lundström maskin/Lynx Sweden, ännu hårdare och målet är en placering i toppen.
– Är jag bara med från början så kan jag absolut vara med och fightas där uppe i toppen, säger Sebastian Asp.
Men det är många timmar av träning och förberedelser som ligger bakom ett framgångsrikt heat i skotercross. Trots allt är det inte mer än ett enda misstag som behövs för att loppet ska vara kört.
Inför årets säsong har det varit svårt att få till mängdträningen på skotern. Även om det finns gott om snö i Kiruna så har de senaste veckornas kyla ställt till det. Kiruna motorklubbs pistmaskin gick sönder och de här sakerna tillsammans har gjort att det inte blivit många timmars riktig träning.
– Jag har inte hunnit träna så mycket som jag vill inför säsongen. Fysiken har jag men fler timmar på skotern behövs, säger Sebastian Asp.
När tävlingsdagen nu närmar sig så börjar även nervositeten komma.
– Jag är nervös innan jag kör men det är bara bra nervositet. Är man inte det så är det något som saknas, säger han.
Mycket sitter förstås i huvudet. Det gäller att tro på sig själv och maskinen. Självklart gör vinnarskallen sitt för att hjälpa till.
– Hornen växer ju fram när det är tävling och fler som kör, säger Sebastian Asp och skrattar gott.
Sebastian kör i klassen pro open, det vill säga att man använder en 600 kubiks motor som får trimmas så mycket man bara vill. Men det finns så mycket mer än bara hästkrafter att tänka på för att allt ska gå vägen även om en väloljad motor så klart kan vara avgörande.
– Jag måste ändå få ut hästarna på mattan och det kan man få genom att justera annat än bara motormässigt. Men det är viktigt att man känner att man har snabbaste maskinen. Än finns det lite småjusteringar som måste göras.
Efter helgens tävling i Piteå drar SM-serien igång och sedan är det fullt upp med tävlingar den kommande månaden. För Sebastian som bor i Kiruna blir det många mil ute längs vägarna. När han väl är hemma handlar det om att skruva i skotern. Och skruva lite till. Allt för att hitta det mest optimala för både maskin och förare.
– Jag tror knappt jag vågar räkna hur mycket tid jag lägger ned men det är värt all tid och alla pengar.
Nu finns inte mycket annat i tankarna än prestera på topp.
– Det ska bli spännande och roligt att vara med i år igen. Nu är jag revanschsugen eftersom jag aldrig tog mig till finalen, säger Sebastian Asp.