Inleder läsåret med luckor i lärarleden

I dag är det skolstart i Luleå. Men på många skolor saknas det ännu lärare – 35 lärartjänster inom grundskolan har ännu inte fyllas.

Tomma stolar. Det fattas ännu lärare när skolåret startar i Luleå i dag. Skolchef Karina Pettersson Hedman ser ingen snabb lösning på lärarbristen.

Tomma stolar. Det fattas ännu lärare när skolåret startar i Luleå i dag. Skolchef Karina Pettersson Hedman ser ingen snabb lösning på lärarbristen.

Foto: Linda Wikström

Skolan2016-08-24 05:00

Skolan börjar men bristen på lärare förvärras. På bara ett läsår har Luleå kommun tvingats fördubbla sin annonsering efter nya lärare.

– Det finns inte tillräckligt med lärare. Det gäller både nationellt och lokalt, säger skolchef Karina Pettersson Hedman.

Läget i Luleå har förvärrats på bara ett år. Inför läsåret 2015-16 sökte kommunen cirka 75 nya lärare till verksamheten, från förskolan till gymnasiet.

Inför detta läsår har skolförvaltningen annonserat efter drygt 150 lärartjänster. Man har inte heller lyckats fylla alla, det saknas fortfarande lärare till 35 tjänster.

– Rekrytering pågår, säger skolchefen.

Det är främst inom grundskolan som luckorna finns; på gymnasiet fattas det ett tiotal lärare men en del av luckorna har fyllts av icke behöriga lärare. Inom förskolan är läget bättre, endast ett fåtal rekryteringar återstår enligt en färsk rapport från skolkontoret.

Lärarkrisen börjar bli permanent och Karina Pettersson Hedman vågar inte gissa när den ska vara över.

– Ja, den som vågar säga det. Bristen kommer att bestå. Och det beror på att det faktisk inte finns tillräckligt många lärare. Det syns tydligare allt efter som åren går, säger hon.

Skolchefen ser inte några tecken på att utvecklingen vänder de närmaste åren. Även om samhället lyckas utbilda fler lärare så är vi minst tio år framåt i tiden innan

det vänder uppåt igen.

– Vi vet att det kommer att bli kärvare de kommande åren. Det finns inget som vänder trenden över en natt, säger Hedman.

Pensionsavgångarna ökar nu, särskilt för lärare i den gamla småskolan. Samtidigt är det brist på lärare i matematik, NO-ämnen, teknik, språk, slöjd, hemkunskap och idrott.

Frågan är om kommunen som arbetsgivare kan göra något för att lindra bristen just i Luleå.

– Ja, men det finns inte en lösning på det. Det gäller höja attraktiviteten i läraryrket, säger Karina Pettersson Hedman.

Även här är man beroende av nationella satsningar på läraryrket men lönen är en inte helt oviktig detalj som kommunen styr över. Skolchef Hedman hävdar dock att lärarna i Luleå får mer i lönekuverten.

– Vi satsar lokala pengar och har de senaste åren höjt lärarnas löner mer än övriga yrkesgrupper. Och vi kommer att fortsätta göra det, säger hon.

Hårt kritiserade Framtidens skola har också en del i detta.

– Vi behöver kraftsamla oss kring ett färre antal skolenheter. För att lättare kunna täcka upp för varandra när vi har en brist. Och för att inte tappa lärartid på att sitta i bil mellan skolor, säger Hedman.

Till sist talar hon om att avlasta de behöriga lärarna genom att ta in andra i skolan, andra som inte är lärare.

– Vi kan ta in en annan kompetens som avlastar. Det kan vara elevsociala frågor, mentorskap och rent administrativa uppgifter. Det är viktigt att det framkommer en tydlig arbetsfördelning, målsättningen är inte att göra det tyngre för lärarna utan tvärtom, säger skolchefen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!