De blir kallade för hora, fitta, subba. Oftast är det ord på kvinnliga kroppsdelar som används som svordomar. Samtidigt har så kallade dickpics har blivit allt vanligare. Bilder på manliga könsorgan skickas till tjejer via sociala medier.
Enligt en rapport som polisen har gjort med hjälp av enkäter och gruppsamtal i alla landets regioner är sexuella ofredanden vanligt. Antalet anmälda ofredanden av unga under 18 år låg på 3 000 år 2015, men polisen räknar med ett stort mörkertal.
– Det är inte så vanligt att elever hör av sig om det. Men om det sker har vi rutiner för hur vi tar hand om det, säger Kathrun Magito, rektor på Björknäsgymnasiet.
Då kopplas elevhälsan in och om eleven är under 18 år kontaktas föräldrarna, det är eleven eller föräldrarna som avgör om en polisanmälan ska göras.
På Björknässkolan i Boden har lärarna under flera års tid arbetat med attityder och medvetandegörande.
– Vi har haft ett särskilt projekt sedan 2015, säger Kathrun Magito.
Kristina Bergdahl, lärare i svenska och engelska och Robert Bergman, idrottslärare, vittnar om hur eleverna kallar varandra vid könsord och att bilder som upplevs pinsamma läggs ut i sociala medier.
– Mycket händer på kvällar och helger och ibland i samband med alkohol, säger Kathrun Magito.
Det pågår ett kontinuerligt förebyggande arbete för att medvetandegöra eleverna i de här frågorna. De tas upp i flera ämnen, som till exempel religion och samhällskunskap. Men det finns dessutom projektet HEL, hälsa, elev, livsstil där fokus läggs på attityder och trygghet mellan ungdomarna.
– Det började med att vi fördubblade antalet idrottslektioner och la in mycket om hälsa och självkännedom, nu arbetar vi med attityder, berättar Robert Bergman, idrottslärare.
När eleverna använder könsord eller liknande under idrotten tar han upp det med dem.
– En del gör det när det går dåligt, många använder det för att låta tuffa, säger Robert Bergman.
Kristina Bergdahl jobbar mycket med språket ur ett jämställdhetsperspektiv.
– Jag har bland annat låtit eleverna könsbestämma kränkande ord som de hör, ser användas, eller som de själva använder. Det blev några få manliga, några neutrala , som till exemepel rasistiska ord, medan den kvinnliga listan blev oändligt lång.
Hon menar att det handlar om att medvetandegöra eleverna om de strukturer som ligger bakom deras val av ord.
– Det är fina och intelligenta elever och har man en gång arbetat med de här frågorna så finns det kvar hos dem, säger hon.