I förra veckan lade utredningen fram till utbildningsministern Gustav Fridolin (MP). I korthet innebär den att alla elever ska kartläggas redan i förskolan för att hitta dem som riskerar att inte nå målen. Dessutom får eleverna i årskurs 1 och 3 en garanti om att få tillgång till specialpedagogisk kompetens för att klara målen när det gäller språklig och matematisk utveckling.
Redan i dag ska elever som inte når kunskapskraven snabbt få extra insatser men den ordningen behöver förstärkas med en garanti menar utredaren Ulf Fredriksson.
Louice Stridsman är verksamhetschef för grundskolan F-6 i Luleå.
– Vi står väl rustade inför en sådan garanti. Den syftar ju till att sätta elevernas rätt i fokus. Det är faktiskt så att vi välkomnar den, vi känner oss inte oroade, säger hon.
Stridsman menar att Luleå redan i stort sett klarar en läsa-skriva-räkna-garanti. Hon hänvisar här de nationella prov som görs i årskurs 3 och där Luleå har resultat som är jämförelsevis goda ( se faktaruta).
– Vi ligger över rikssnittet i nästan alla delprov, säger Stridsman.
Hon berättar att det finns en stor medvetenhet inom skolans och förskolans organisationer av vikten av att tidigt fånga upp de barn och elever som hamnar efter.
Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund har på central nivå ställt sig positiva till den kommande garantin. Men de är även oroliga för att den medför ökade krav på lärarna när det gäller dokumentation och ska skapa merarbete.
Den obligatoriska kartläggningen i förskolan ska visa barnets språkliga medvetenhet och matematiska tänkande. De som riskerar att inte nå målen följs upp med fler analyser och ska ges insatser från specialpedagoger.
Redan i dag finns detaljerade instruktioner från Skolverket för hur skolorna ska stödja elever som inte klarar målen. Men de räcker alltså inte menar utbildningsminister Fridolin som i och med denna garanti dammat av ett förslag från sin företrädare Jan Björklund (L).
Garantin ska införas 1 juli 2018 föreslår utredningen.