På flera förskolor behöver förskolechefen ta ett större ansvar för att leda det pedagogiska arbetet. Förskolecheferna behöver få bättre förutsättningar att utveckla verksamheten. Det visar Skolinspektionens granskning avtrettiofem slumpvis utvalda förskolor i landet , däribland Haparanda, Luleå, Överkalix och Övertorneå kommuner.
Granskningen slår fast att förskolan är mycket viktig för barns utveckling och lärande. Det pedagogiska arbetet vid en förskola ska, enligt skollagen, ledas och samordnas av en förskolechef. Skolinspektionen har granskat hur ledningen av förskolan fungerar på de trettiofem förskolorna.
Granskningen visar att när ledningen av förskolan fungerar väl förmedlar förskolechefen tydligt det pedagogiska uppdraget och visar hur det bör omsättas i praktiken. Förskolechefen har också skapat en organisation som ger stöd för en tydlig roll- och ansvarsfördelning.
De förskolechefer som behöver utveckla sin ledning har lämnat över stora delar av ansvaret för den pedagogiska verksamheten till personalen. Det finns också exempel på att förskolechefen inte följer upp hur det går för personen som har fått delegerade ledningsuppgifter, och att personalen upplever att de inte har förutsättningar att utveckla den pedagogiska verksamheten.
Vid förskolor där förutsättningarna för förskolechefens pedagogiska ledning behöver förbättras vet huvudmannen, alltså den kommun eller annan organisation som driver förskolan, ofta för lite om verksamheten. Huvudmannen behöver ge mer stöd och avlastning till förskolechefen för att hen ska ges de bästa förutsättningarna att driva och utveckla förskolans pedagogiska verksamhet. Huvudmän som ger mindre bra stöd behöver i högre grad föra en dialog med förskolechefen om pedagogiska frågor, mål och måluppfyllelse. Där ledningen inte fungerar fokuserar förskolechefen i för stor utsträckning på administrativa frågor, visar granskningen. De aktuella förskolecheferna i Norrbotten har både fått förslag på förbättringar samt beröm av inspektionen.