Skogsåborna byggde säker skolväg

Keith Sandman och hans grannar ville inte släppa ut sina barn på den hårt trafikerade landsvägen förbi byn Skogså. Sagt och gjort, de drog själva i gång byggandet av en gång- och cykelväg.
? Det här löser vi tillsammans, säger han.

SKOGSÅ2005-05-14 06:30
<br>Byn Skogså ligger utanför Boden, längs vägen mot Niemisel. För att byns barn ska kunna ta sig till skolan har de varit tvungna att färdas en sträcka längs landsvägen, där det passerar omkring 1.500 fordon per dygn.<br>För några år sedan inträffade en påkörning längs den vägen, då ett barn omkom. Keith Sandman har fyra barn, grannen Roger Pettersson har tre.<br>&nbsp;? Hastighetsbegränsningar hjälper ju inte i skylt-Sverige. Folk ignorerar skyltar, säger Keith Sandman.<br>Höga hastigheter på vägen<br>Han kontaktade NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, som satte upp hastighetskontroller längs vägen.<br>De visade bland annat att klockan 8.20 en morgon körde en bilist förbi i en hastighet på 170 kilometer i timmen. En eftermiddag kappkörde två bilar i 160 kilometer i timmen.<br>&nbsp;? Det är de tiderna som ungarna är ute kring vägen, säger Keith Sandman.<br>Han och Roger Pettersson kontaktade Peder Henriksson på Vägverket, som informerade om att Vägverket inte har pengar för den typen av vägåtgärder.<br>&nbsp;? Jag och Roger gick hem och funderade. Jag har ju lastbil och grävmaskin och vi har ett helt berg bakom oss. Vi bygger vägen själva.<br>&nbsp;? Vi har tyvärr så otroligt lite pengar till sådana åtgärder, säger Peder Henriksson om bybornas initiativ.<br>Byborna skötte vägbygget<br>I januari bjöds bland andra tekniska chefen, gatuchefen och en politiker från Boden till Skogså för att diskutera saken. Bodens kommun valde att stödja projektet. Även Vägverket medverkar. Vägbygget sköts av byborna själva.<br>&nbsp;? Vi arbetar ideellt, säger Keith Sandman.<br>Sture Nordmark på Nordmarks miljö AB läste om Skogså-bornas projekt i tidningen och blev intresserad.<br>Han föreslog att vägen skulle byggas med så kallat återvinningsmaterial, klippta bildäck och slagg-grus.<br>&nbsp;? Jag tyckte det var lämpligt att göra ett sådant projekt här.<br>Kombinationen av dessa två material är unik, menar han. Dessutom är det enligt Peder Henriksson unikt i Norrbotten att bybor själva bygger en väg.<br>&nbsp;? Jag tror att exemplet kommer att följas av andra, säger han.<br>Återvinningsmaterial<br>Nu är företagen Beab och Ragn-Sells AB också involverade i vägbygget, samt Bodens energi. <br>Den 370 meter långa vägen är nu klar och väntar bara på asfaltering. Och det är återvinningsmaterial hela vägen.<br>&nbsp;? Det har tagits prover och det är klart godkänt material alltihop. Det är ju sådant vi använder i vardagen, säger Keith Sandman.<br>Till vintern är det så klart byborna själva som utför plogning av vägen. De kommer också att sköta underhållet av vägen.<br>&nbsp;? Det har aldrig varit något snack om att det inte går, säger Keith Sandman nöjt.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!