Boliden villig betala för Norrbotniabanan

Boliden är berett att betala en del av Norrbotniabanan.
? Det hör ihop främst med våra ryska intressen, sade VD Jan Johansson till Kuriren i går.

SKELLEFTEÅ2006-03-08 07:15
Beskedet gladde inte minst centerledaren Maud Olofsson, som i går konstaterade att det planerade året för byggstart, 2010, inte håller. <BR> ? Finansieringen finns inte.<BR>Hörde miljöpartisten Peter Eriksson det?<BR>Maud Olofsson behöver få med övriga borgerliga partiledare om nyttan av Norrbotniabanan. I dag talas det därifrån mindre om motstånd till Norrbotniabanan, utan mer om ?vi får se?.<BR> ? Norrbotniabanan ska vägas in i det samlade behovet av infrastrukturinvesteringar, och där har vi otillräckliga resurser, sade Fredrik Reinfeldt till Kuriren.<BR>Finansieringen av stora investeringar i infrastruktur kan enligt alliansen möjligen ordnas via PPP-lösningar (Privat Public Partnership), privata pengar ihop med offentliga. PPP-lösningar talade redan Björn Rosengren om på sin tid som näringsminister.<BR>Maud Olofsson ser framför sig hur SSAB, skogsindustrin och Boliden, eventuellt fler företag, satsar pengar i kustjärnvägen genom Norrbotten.<BR>Boliden vill emellertid inte satsa någon klumpsumma i Norrbotniabanan, deklarerade VD Jan Johansson.<BR> ? Vi behöver de pengarna till investeringar i vår verksamhet. Däremot kan vi tänka oss att man tar ut en extra avgift, en sorts amortering, för att vi åker på järnvägen. Vi är beredda att satsa om vi anser att vi har nytta av järnvägen. Men blir vi ensamma går det ju inte, sade Jan Johansson.<BR>Rysk potential<BR>Den första etappen av Norrbotniabanan är av Banverket föreslagen att bli Piteå?Skellefteå. Det skulle gynna Bolidens transporter av koppar från Aitik till smältverket i Rönnskär. Det är dock inte det som Jan Johansson först nämner i fråga om järnvägens betydelse.<BR> ? Vi ser potentialen mot Ryssland.<BR>Boliden har samarbete med ryska intressen kring mineraler. Koppar kan komma att fraktas på järnväg över Finland till Rönnskär, men mineraler kan också gå till Bolidens liknande anläggning på finsk sida. Vad gäller Rönnskär måste det finnas möjlighet att effektivt frakta koppar på järnväg genom norra Sverige och även öster därom. Hur långt borta fullvärdiga transporter är vågar inte Jan Johansson sia om.
Läs mer/ALLIANSEN PÅ TURNÉ
<P><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1126370&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID="><STRONG>Borgeliga alliansen på turné i Norrland,</STRONG> Norrbottens-Kurien den 8 mars 2006.</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1126391&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2"><STRONG>Borgelig valseger i fokus</STRONG>, Norrbottens-Kuriren den 8 mars 2006.</A></P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om