Kilometerskatten väcker starka känslor. Inte minst mellan Leif Pettersson och Edward Riedl, som går till full attack mot varandra.
Norrbottniske riksdagsmannen Leif Pettersson (S) reagerar direkt när Norrbottens-Kuriren nämner kilometerskatt och 24 kronor.
– Det finns ännu inget förslag, det finns inte ens ett utredningsförslag. Det pågår en utredning som har haft en hearing. Utredningen ska på remiss och det är först 2018 det kan bli något av den.
Sen går han till attack mot den politiker han anser ligga bakom oppositionen – Umeåmoderaten Edward Riedl.
– Det är bara spekulationer. Edward Riedl fick höra från en på hearingen att det skulle vara 24 kronor. Det är rena ryktesspridningar, om någonting. Det skapar oro över sådant som inte behöver oroas för. Men han ser sina syften, han är moderat och vill ställa regeringen i så dåliga dager som möjligt. Det är bara svammel. Han påstår att regeringen kommer att lägga ett sådant förslag. Det är bara svammel.
Edward Riedl (M) svarar med samma mynt.
– Det där är skitsnack. Han kommer att försöka bluffa det där så länge det inte är genomfört. Utredningen har levererat förslag och regeringen kommer att lägga in det här i budgeten. Vill man påverka regeringen är det nu man ska göra det och inte när det har kommit in i budgetförslaget, säger han och fortsätter:
– Det finns bara ett förslag att förhålla sig till och det är den här utredningen. Att inte ta det här på allvar är fullständig idioti – det är klart att regeringen utreder det här för att sedan införa det.
Leif Pettersson (S), vore det rimligt med 24 kronor per mil?
– Men man måste först se vilken nivå man lägger sig på. Finns det andra möjligheter att omfördela pengar via fordonsbeskattningar? Det finns många möjligheter och det blir regeringens avvägningar, svarar Pettersson.
Du är inne på att det krävs omfördelningar i så fall?
– Man måste titta på en helhet, ja. Man kommer att titta på en helhet, det är en förutsättning för att få igenom det i riksdagen.
Det här tror inte Riedl på.
– Låt oss vara tydliga. Den här regeringen har varit tydlig med att man inte tänker kompensera. De har sagt en sak: Att de ska höja drivmedelsskatterna. Men vi leker med det som teori, att de skulle sänka en några skatter. Vilka är det ändå som drabbas hårdast? De som har längst avstånd. Sist jag tittade hade ni ganska långa avstånd i Norrbotten. Då kommer inte skogen att bli lönsam och vi kommer inte kunna transportera malm med samma lönsamhet.
Utredningen pågår ännu fram till december, vilket Leif Pettersson vill understryka.
– Att utredningen jobbar är en sak. Men det finns också utredningar som stoppas i papperskorgen.