Det är ett drygt år sedan upphandlingen av färdtjänst- och sjukresor blev klar och det stod klart att Länstrafiken och ett privat taxibolag skulle dela på uppgiften. Länstrafiken bildade ett eget bolag för att ta de lite knepigare transporterna där brukaren exempelvis behöver ligga ner eller sitta i rullstol, medan det privata taxibolaget fick ansvar för resor där en vanlig bil duger.
Ingen part hade erfarenhet av att köra i Kiruna och Länstrafiken behövde till exempel både köpa in nya fordon och rekrytera personal. Övergången blev särskilt tuff eftersom ett lokalt taxibolag slutade ta den här typen resor när resultatet av upphandlingen blev känt.
– Det har varit ett ganska jobbigt år för personalen när det gäller Kiruna och det har varit mycket förseningar och problematik. Ingen som körde där uppe var ju riktigt van.
Men bokar man en sjukresa och ber om en barnstol ska en sådan finnas med.
– Jo, det har vi ställt som krav. Det kanske inte finns i alla bilar men man har ju en station där man kan åka förbi och hämta den typen av utrustning, säger Kenneth Johansson, som tänker att det kanske blivit något missförstånd om av för slags barnstol som behövdes i det här fallet.
Avvikelser som kommer in hanteras kontinuerligt.
– Vi vill ju ha in synpunkter så att vi kan förbättra oss och vi fortsätter jobba för att komma upp i en bättre nivå. Men som jag ser det är krisen över och vi börjar få till en stabilitet i verksamheten.