Det är dagen V i hamnen

Första april, det är dagen då Shorelink tar ett helhetsgrepp över Victoriahamnen.

Uppgörelsen. Avtalet om arbetena i Victoriahamnen gäller fem år, med möjlighet till fem års förlängning.

Uppgörelsen. Avtalet om arbetena i Victoriahamnen gäller fem år, med möjlighet till fem års förlängning.

Foto: Stig Nordlund

Sjöfart2016-04-01 12:02

Videon är inte längre tillgänglig

Idag börjar nämligen koncessionsavtalet för Victoriahamnen att gälla. Fem år, med möjlighet till fem års förlängning, är avtalstiden.

Personal från Luleå hamn byter till Shorelink, som redan tidigare finns på plats med visst arbete.

– Luleå hamn ville få det mer renodlat, med en operatör, säger John Sundvall, teknisk chef vid Luleå hamn.

För att ta det ifrån början så sköter Shorelink, före detta Bottenvikens stuveri, lastning och lossning av båtar i flera norrländska hamnar.

Kommunala Luleå hamn har i Victoriahamnen ansvarat för bland annat kranarna. En upphandling gjordes, Shorelink vann och nu tar alltså företaget ett helhetsansvar över arbetena i Victoriahamnen.

Det blir enklare för kunderna, uppger Shorelink och Luleå hamn.

Priserna för de som ska skeppa sänks. Just priset var en del av utvärderingskriterierna, uppger John Sundvall. Luleå hamns uppdrag från kommunen är att ge goda förutsättningar för industrin i omgivningen och omfattande skeppning härifrån ses som ett belägg för att Luleå är ett bra ställe att vara på.

– Vi måste jobba smart om vi ska kunna hålla låga priser, säger Susanne Jangdahl, vd i Shorelink.

Företaget tar över femton anställda från Luleå hamn. Ingen har tackat nej, uppger hon. Ytterligare personal ska rekryteras. Shorelink kan jobba effektivt med egen personal, totalt 37 stycken efter rekryteringen, men extrajobben blir det mindre av.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om