Japan kan bli ny trävarumarknad

De 22 japanska affärsmänniskorna uppges representera en småhustillverkning på 10.000 hus per år.
Nu är de i Norrbotten i affärer.
? Hur det blir beror på kvaliteten och leveransvillkoren, sade Akihiro Ishizaki, Japan Kenzai, i går.

SIKFORS,2003-10-24 06:30
KURIREN.<br>Det företag han representerar är i grossistledet med lager och byggvaruhus och omsätter enligt Akihiro Ishizaki motsvarande två miljarder svenska kronor per år. Det kan gälla dörrar, fönster, golv och andra produkter.<br> ? Vi handlar inte från Sverige. Inte ännu. Men vi behöver mer varor. Vi tar från Amerika men priserna har gått upp och vi vill ha stabila leverantörer, sade Akihiro Ishizaki.<br>Talas om avtal<br>Affärsmännen, inklusive ett fåtal affärskvinnor, ägnar en vecka åt företag i Norrbotten och Västerbotten. I går besöktes Lindbäcks bygg och Polardörren i Öjebyn, GK-dörren i Glommersträsk, Arvidsjaur, SCA-sågen i Munksund och Stenvalls trä i Sikfors.<br>Lindbäcks byggs sätt att tillverka väggblock imponerade. Här talas om affärsavtal inom en månad.<br>Stenvall träs marknadsdirektör Folke Stenvall hade rent av utsikter att träffa avtal innan japanerna åker hem.<br> ? Det gäller hustillverkning och produkter från oss som golvpaneler och lister. Jag är optimist. För oss handlar det om att utöka våra affärer och hitta nya marknader.<br>Stenvalls gör tillsammans med andra sågverk i Norrbotten redan affärer med Japan.<br>På plats i går fanns hustillverkare som studerade produktion, design och kvalitet i interiörsvaror samt i sågverksledet.<br> ? Jag är arkitekt och tittar på varor som fönster, dörrar och trappor. Japanerna är uppfödda med träkultur och kunderna gillar det. Det kan gälla fura och ek. Det ska vara hög kvalitet men i Japan är det svårt att hitta, sade Tokuyoshi Iwabuchi, från hustillverkaren Hokushu, ett par mils tågresa från Tokyo.<br>Företaget tillverkar 300?350 villor per år.<br>Förhandlingar om affärer stod inte på tal i det här skedet.<br> ? Jag ska se mig omkring, sedan får vi se, sade husföretagets VD Katsunori Yaegashi.<br>Betydligt större hustillverkare fanns på plats.<br>Viktiga affärer<br>Besöket, som även inkluderar visiter i umgängesform, hör ihop med Woodhouse Aurora, ett investerings- och exportprojekt som syftar till sy ihop utlandsaffärer. <br>Känt är japanska Fresia Homes köp av Hortlaxhus, där det alltjämt är oklart hur det blir med den utlovade nya typen av drift. Fresia Homes köpte också sågverk i Stensele och Sorsele.<br>Affärer med Asien är viktigt, menar projektledaren Kristian Sandström.<br> ? Fruktansvärt viktigt. EU har konstaterat att man inom EU på tio års sikt måste hitta nya marknader eftersom det finns ett produktionsöverskott på 35 procent för alla marknader. Inom byggandet separat kan det vara 35?40 procent, sade han till Kuriren. Det produceras mycket och nya nationer kommer in. Kristian Sandström konstaterar att det för exempelvis träföretagen i Norrbotten och Västerbotten inte finns så mycket att hämta i Amerika, Afrika och Australien/Nya Zeeland.<br>Men i Asien finns möjligheter, som i Kina. Även Japan.<br> ? Vi måste vara förutseende och anpassa oss till marknaden i Asien, sade Kristian Sandström.<br>Stig Nordlund<br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om