En nygräddad vetebulle, fylld med mandelmassa, toppad med vispad grädde och ett lock pudrat med florsocker. Det är receptet på Sveriges äldsta och populäraste bakverk. Sedan 1500-talet har semlan funnits i olika former och med olika namn. Och under de senaste åren har semmeltrenden exploderat. Eller vad sägs om semmelwrapp, wienersemla, semmelmuffla, chockladsemla för att nämna några.
– Vi har bestämt oss för att tillverka prinsess-semlan, säger Ulf Sundgren, delägare av Trend Café, om årets semmeltrend som är prinsess-semlan. Den är en form av hybrid – en blandning av semlan och prinsesstårtan.
– Vi ska bara sälja den på helgerna. Tyvärr är årets variant lite bökig att göra. Den ställer till det lite grann, säger Ulf Sundgren och fortsätter:
– Skulle det vara så att den blir för populär kommer det att bli jobbigt. Den är rätt dyr i produktion, vilket gör att den blir svår att sätta ett pris på. Var går smärtgränsen?
För drygt 60 år sedan var det förbjudet, och kunde sluta i böter om det började bakas semlor för tidigt. I dag, trots att det är nästan fem veckor till fettisdag, frossas det för fullt på semlor runt om i landet.
– Olika varianter på semlan kommer och går. Men orginalsemlan består. Det är faktiskt så att semlan räddar första kvartalet för oss. Det är tack vare den vi har svarta siffror de tre första månaderna, säger Ulf Sundgren.
Hur många semlor säljer ni?
– I dag säljer vi drygt 200 per dag. På fettisdagen blir det drygt 8 000 semlor, säger han och berättar om hur de nya varianterna ställer till det.
– Om du tar semmelwrappen till exempel. Det tar mig en timme att bara göra degen till 60 stycken, medan jag på en timme gör 3 000 vanliga semlor. Då förstår du att det skulle bli jobbigt om folk inte ville ha den vanliga utan bara de nya varianterna, säger han.
Så man kan säga att semlan är bagarens bästa vän?
– Det kan man säga. Semlan har en lång historik och är verkligen nummer ett. Sen är det ju kul att det kommer sådana här nya varianter av den indansande varje år. De ser till att vår bransch får uppmärksamhet, säger Ulf Sundgren.