"Bra mat måste få kosta"

Kjell Nilsson ägnar sig åt ekologisk köttproduktion och han är frustrerad över dagens matmarknad.- Man måste sluta se mat som vilken vara som helst. Det finns ingen ångervecka på det du stoppar i magen.

EKOLOGISKT JORDBRUK. "De här kossorna kan du äta med gott samvete", säger Kjell Nilsson stolt.

EKOLOGISKT JORDBRUK. "De här kossorna kan du äta med gott samvete", säger Kjell Nilsson stolt.

Foto: Roland S Lundström

Selet2013-02-23 06:00

Trenden ser positiv ut för det närproducerade.

Väntetiden för att köpa kött av Kjell Nilsson i Selet är över ett år.

-  Folk har till och med börjat boka ofödda kalvar, utbrister han när vi går in i hagen.

Efterfrågan på närproducerat ökar när matskandaler avslöjas i media, säger han. Men trots den ljusnande trenden ser han dystert på matindustrin. Hela vårt konsumtionstänk måste ändras. Hästköttsskandalen är resultatet av för billig mat.

-  Billigt, billigt, billigt. Kvalitet existerar inte!

Inte lönsamt
När vi handlar mat borde vi tänka som när vi köper en bil, tycker han.

- Då går man inte in och frågar efter den billigaste, man betalar för kvalitet. Studier visar att vi slänger 30 procent av maten och det är ett tecken på att maten blivit för billig, menar Kjell Nilsson.

Att bedriva jordbruk i dag är svårt. När matpriset ständigt pressas drabbar det i slutänden djuren som får sämre foder och vård.

-  Marknaden bryr sig inte hur djuren mår. Bara maten är billig, konstaterar Kjell Nilsson.

Till syvende och sist behöver konsumenten lära sig att mat måste få kosta. Här får han medhåll av Per Holmqvist på Nordansmak, som retar sig på att kunderna är så snåla.

-  Alla vill ha den billigaste rödlappsmaten och sedan blir man upprörd över skandalerna. Man måste bestämma sig, säger Per Holmqvist.

Ursprungsmärkning
Det är en myt att den processade färdigmaten är billigare, tror Kjell Nilsson.

Gör man storkok och planerar sina inköp blir det samma pris i slutänden. Han tycker att vi förlorat ett förhållningssätt som våra föräldrar hade.

Ursprungsmärkning
För att få slut på en hantering där maten skickas runt hela jorden innan den landar i butik, är en fungerande ursprungsmärkning ett måste, betonar Kjell Nilsson.

-  Då först kommer vi åt matfusket.

Bönderna måste komma ut och möta kunden och berätta om fördelarna med produktionen, tror han.

- Som bonde måste man nischa sig för att göra varan exklusiv.

På Kjell Nilssons lantbruk i Selet profilerar man sig med kött från rasen Black angus som är hängmörat och går på naturbete.

Gården levererar ett 30-tal djur per år och köttet säljs till butik, privatpersoner och restauranger.

- Restaurangerna är väldigt pigga på att köpa från oss. Det finns ett enormt sug från de exklusivare restaurangerna i Norrbotten, säger Kjell Nilsson.

Han har ändå inga planer på att utöka. Nu kombinerar han boskapsskötsel med lärarjobb.

För att kunna leva på korna måste han öka från dagens 40 kor till 150 och då tappar han den personliga relationen till sina kor. Så han fortsätter vårda både kor och elever.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!