Tystare väg - men den måste saltas

Halverad bullernivå. Men vägen kräver salt istället för sand.
Det handlar om en 1,2 kilometer lång provsträcka i Sävast.

TESTAR BULLERDÄMPNING.  Fungerar bullerdämpad väg i kyla? Det testar Trafikverket.

TESTAR BULLERDÄMPNING. Fungerar bullerdämpad väg i kyla? Det testar Trafikverket.

Foto: Andreas Wälitalo

Sävast2012-09-12 06:00

Trafikverket har låtit anlägga 15 provsträckor med bullerbekämpande material runt om i landet. Den nordligaste provsträckan finns i Sävast och är en del i den nya och bredare väg som byggs där.

Asfalten liknar strukturen i lecablock, det är stora håligheter i den jämfört med vanlig asfalt. Och det är just det som gör att bullernivån sänks.

- Många gånger är det billigare att använda bullerdämpande asfalt än att bygga bullerplank, det är därför de här testerna utförs, säger Roger Nilsson.

Mikrofoner
Han arbetar på Skanska som just nu utför mätningar på provsträckan. Det görs med hjälp av två mikrofoner som sitter på en stålställning intill höger bakdäck på provbilen.

Mätningarna är inte klara men redan nu kan Robert Nilsson konstatera att bullernivån halveras. Det märkte också Kurirens utsända team när vi först åkte över vanlig asfalt och sedan på den bullerdämpade asfalten.

När vägbygget är klart med mitträcke höjs högsta tillåtna hastighet till 100 kilometer i timmen. Och det är vid den hastigheten som bullernivån på den specialbyggda vägen sänks med hälften.

Nackdelar
Bullerdämpad asfalt har ytterligare en fördel: den släpper igenom vatten vilket ökar trafiksäkerheten. Men bullerdämpande asfalt har också flera nackdelar. Dit hör att det inte går att sanda den vintertid. Anledningen är att sanden täpper till de håligheter som finns i asfalten så att bullerdämpningen försvinner. Därför måste vägen saltas.

- Nackdelen är att det kan orsaka rostskador på bilar. Det är något som de ansvariga får väga in när de ska bestämma vilken beläggning en väg ska ha, säger Roger Nilsson.

Den bullerdämpade asfalten har fler negativa egenskaper. Dit hör att beläggningen kyls snabbare än vanlig väg, den blir upp till två grader kallare.

Måste tvättas
En annan nackdel med bullerdämpad asfalt är att den måste rengöras varje år för att behålla de bullerdämpande egenskaperna. Rengöringen görs med vattentvätt med en högtrycksmaskin. Den maskinen suger också upp de partiklar som hamnat på vägen.

Det handlar om partiklar som rivits upp av dubbdäck, gummi som lossnat från däck och partiklar som släppts från bromsarna. Det uppsamlade skräpet klassas som miljöfarligt avfall och körs till en soptipp.

Bullerdämpade vägar har också kortare livslängd än vanliga vägar. De håller 2-2,5 år jämfört med vanliga vägar som håller i cirka tre år.

Skador på vägar

Dubbdäck river varje år upp 100.000 ton asfalt. Till det kommer 10.000 ton gummi som lossnar från däck. Från bromsbelägg lossnar det varje år partiklar som totalt väger 1.000 ton.

Vägbuller

En bil som kör i 100 kilometer per timme ger ifrån sig buller som motsvarar cirka 107 decibel A. På bullerdämpad väg sjunker bullret med cirka nio decibel A. Det upplevs som en halvering av bullernivån.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!