Oenighet om ny väg
En gång- och cykelväg från tänkta trafikplatsen södra Sävast längs väg 97 över Sävastån.Det var en nyhet från Vägverket när sakägarsammanträde hölls om nya väg 97 Sunderbyn-Sävast.Tisdagskvällens möte blev tidvis olustigt med aggressiv stämning från sakägarna.
Mötet hölls på Skapa och hade samlat ett 80-tal sakägare.
Det tog 45 minuter innan formalia hade klarats av och upprop kunde hållas. Det handlade mest om ett gammalt protokoll från ett informationsmöte som justeraren Gösta Harlin ville ha genomgånget och diskuterat.
- Vi kan väl inte hålla på och diskutera justering av ett protokoll i flera timmar, tyckte en mötesdeltagare till slut.
Det blev också fräna attacker från sakägarhåll om vem som skulle skriva dagens protokoll.
- Det är vi som myndighet som utser det, sade Per-Mats Öhberg, projektledare på Vägverket Region Norr.
Stämningen från sakägarnas sida var ovanligt irriterad och misstänksam för att vara ett sakägarsammanträde. Närmast fientlig.
- Det här är det mest komplicerade vägavsnittet längs väg 97, sade Per-Mats Öhberg diplomatisk till Kuriren i en paus.
Även konsulten i miljöfrågor från Sweco VBB, Kristina Björling Francki, fick sina skopor.
- Att säga att jag inte jobbar med miljöfrågorna är att ifrågasätta min heder, utbrast hon till slut.
Mötet tog sig i alla fall efter ett tag. Kartor visades upp, dragningar av parallellvägar gicks igenom och man diskuterade brunnar och vattentäkter som drabbas.
- Det kommer att ta tid, det här, sade en sakägare om processen med att göra en arbetsplan. Det kommer att bli överklagningar och processer i det oändliga. Ni får bygga mig en ny ladugård och ordna en ny brunn, tillade han.
En nyhet som Vägverket presenterade var en gång- och cykelväg som ska gå från den planerade planskilda korsningen Svängleden-väg 97, den södra korsningen nära OK Sävast.
Vägverket hade fått tips från en sakägare om behovet av en gångväg och nappade på detta. Gång- och cykelvägen ska gå planskilt från Svängleden, löpa på norra sidan av väg 97 parallellt mot denna och passera Sävastån på den nya betongbro som byggs där för alla trafikslag.
Vid södra Sävastkorsningen byggs också en planskild skoterport.
Fortfarande är det oklart när vägen kan börja byggas. De diskussioner som förts om en förskottering från Luleå och Bodens kommuner verkar ha gått i stå. Kommunledningen i Boden verkar vara den part som tvekar mest. Prislappen är dock klar och enligt tidigare besked från Vägverket är bollen hos kommunerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!