Väg 97 byggs om på sträckan Sävast-Boden.
För att kunna genomföra projektet stängs 97:an av från södra infarten mot Sävast till den norra.
Tätt mellan bilarna
Omledningen inleddes på söndagen, men måndagsmorgonen var första gången som rusningstrafiken Luleå-Boden leddes in på Svängleden, Sävast lokala pulsåder.
Kuriren var på plats mellan sju och åtta på morgonen. Trafiken var förstås påfallande tät, men bilisterna tog det lugnt och försiktigt, körde kanske 50-60 km/tim.
Slalom
Nå, några briljerade med att köra slalom mellan de monterade vägbulorna vid busshållplatsen nära ICA. Flertalet verkade dock förstå läget.
Svängleden är egentligen en kommunal väg, men Anders Lindmark, Trafikverkets projektledare, fanns på plats.
- Det verkade fungera rätt bra efter vad jag såg. Personligen har jag inte fått reaktioner från de boende.
Under omledningstiden fräses gamla asfalten bort och detta inleddes på måndagen.
Entreprenören Svevia ska också bygga en viadukt över 97:an för väg 588 som går till gamla Sävast. 97:ans vägbana sänks dessutom tre meter just i det området.
Ny bro
Arbete påbörjas även för en ny bro över Sävastån precis söder om viaduktbygget.
- Efter två månader går trafiken tillbaka på väg 97. Men det blir en förbifart över ån under tiden som nya bron byggs, förklarar Anders Lindmark.
2012 ska delen Sävast-Boden stå klar och är då mötesfri. Drygt 100 miljoner kronor kostar upprustningen som även omfattar en ny trafikplats vid Svartbyviadukten och därifrån en parallellväg till väg 97 mot Sävast.