Kero i Sattajärvi trendar hos kändisarna

Charlotte Kalla har dem. Maxida Märak rappar om dem. Läderföretaget Kero står bakom de trendiga näbbskorna som är på allas läppar just nu. ”Vi är inte jättestora visionärer. Men vi vill arbeta med hållbarhet”, säger Emma Kero, marknadsansvarig för Kero försäljning AB.

Skomakare. Allting görs för hand, antingen på beställning eller för att fylla upp det befintliga lagret.

Skomakare. Allting görs för hand, antingen på beställning eller för att fylla upp det befintliga lagret.

Foto: Jessica Tervaniemi

Sattajärvi2017-12-02 09:00

350 personer, så många bor i byn Sattajärvi. Den by som man passerar om man kör på väg 392 mot Pajala.

Och det är en ung by, av de 350 invånarna är hälften barn. Här finns en skola, en slalombacke, några små företag och så familjeföretaget Kero som sedan 1929 naturgarvat och producerat läder och näbbskor.

När bredbandet kom till Sverige blev Sattajärvi den första pilotbyn för bredband i Norrbotten. Emma Kero är övertygad om att Keros kopplingar till omvärlden var en stor anledning till framgångarna. I dag skeppar de i väg produkter till hela världen, även om den största marknaden finns i Norden.

– Ja, visst är det så att bredbandet har betytt mycket. Annars hade vi inte klarat av att dubbla omsättningen sedan 2005 då vi, den tredje generationen, tog över. När verksamheten är ute i skogen måste man ha de möjligheterna, säger hon.

Kero grundades av Emmas farfar Yrjö 1929. Han började med ett garveri och tyckte att det var onödigt att skinnet åkte iväg till skomakaren. Han anställde därför skomakare till fabriken och sedan dess finns garveri och skomakeri under ett och samma tak.

När den tredje generationen tog över företaget 2005 bildades två bolag, Kero Leather AB och Kero Försäljning AB.

– Och det var då jag kom in i bilden. Jag har jobbat här i 20 år sedan jag gick ut gymnasiet -97, säger Emma.

Var det naturligt att börja jobba här?

– Jag gick en helt annan utbildning och fick jobb här hösten efter att jag slutade gymnasiet. Sedan har jag blivit kvar. Det har alltid funnits en förkärlek till det här företaget.

I låten Matrix rappar Maxida Märak om ”swag skinnkläder” och ”Heros med Keros läder”. Skidstjärnan Charlotte Kalla har länge frontat varumärket och är Keros Ambassadör. Att kändisar snappar upp dem och att det finns en tanke bakom deras marknadsföring råder det knappast några tvivel om.

– Vi har satsat mycket på marknadsföringen, det har vi gjort. Man måste ha personer runt sig som har samma värdegrunder, det är viktigt. Det är grejen med att stå för närproducerat också. Att folk ska veta vad vi håller på med. Närproducerat är inte bara en trend som gäller just nu, det här är något som kommer att fortsätta vara.

Vad är Keros syn på hållbarhet?

– Att det är en bra råvara från grunden som vi vet ursprunget på, och att den är naturligt garvad. Materialet andas fortfarande eftersom att man inte täpper till porerna på skinnet. Skon hålls torrare eftersom att materialet andas. Vi har alltid haft ett hållbart tänk både i vårt företagande, och på vår fritid, det är en självklarhet och något vi är stolta över.

Varför just läder som material?

– Renen är en stor del av vår historia, att ta till vara på alla delar av den är en självklarhet. Sen är det ett bra material och renskinnet är ett otroligt fint material att jobba med. Tunt och stabilt. De som jobbar med läder har exempelvis jättesvårt att sy i tyg. Det ter sig olika eftersom att det är helt olika typer av material, säger Emma Kero.

Vad blir Keros nästa steg?

– Vi är inte jättestora visionärer. Men vi vill arbeta med hållbarhet. Vi vill hitta stabila återförsäljare att skapa långsiktiga samarbeten med. Vårt företag ska växa i lagom takt. Hantverket är unikt och vi jobbar hela tiden med generationsöverskridande kompetensöverföring för att säkra att vi kan förvalta vidare det arv som farfar lämnat oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om