Skogen mejades ner för en provborrning

Med bandtraktor plöjde Banverkets anlitade konsult genom skogen hos markägare i Sangis.
? De har tagit med sig planterad skog och till och med 80-åriga tallar, konstaterar en upprörd Roger Thyni.

SANGIS2005-03-05 06:30
Han bedömer att bandtraktorn framförts över en sträcka på tre kilometer och det är ett tiotal markägare som berörs. Hans pappa är en av dem.<BR>&nbsp;? Man kan köra bil efter det fyra meter breda spår de gjort. Det har rivits broar som byggts för att kunna hantera skogen. Planteringar har förstörts och det har körts på åker. Till och med 80-åriga tallar, rent sågtimmer, har tagits. Och caterpillern, en D6, läcker olja. Det går att följa spillet så det handlar om miljöförstöring också, säger Roger Thyni.<BR>Polisen är tilltalad, som han uttrycker det. Vid tiden för samtalet i går fanns ingen regelrätt anmälan. Likväl intresserar det inträffade miljöåklagaren Lars Magnusson.<BR><BR>Åverkan eller skadegörelse<BR>&nbsp;? Det kan vara åverkan och skadegörelse. Jag räknar med att tillsynsmyndigheten som har hand om det här kommer in med anmälan, om det finns skäl, säger han. Inblandade myndigheter är åtminstone länsstyrelsen och kommun.<BR>Roger Thyni berättar att grannar till fadern fått information om att det skulle gå fram ett lätt fordon, en borrbandvagn, vars storlek och verkan beskrivits motsvara ungefär en snöskoter. Fast Roger Thyni uppger att hans pappa inte fått information ens om detta.<BR>Såväl Banverket som konsultfirman, Sweco, beklagar det hela. Från båda parter ilade man i går upp från Luleå till Sangis för att studera det hela.<BR><BR>Bandvagn brukar användas<BR>Banverket har anlitat Sweco till att utföra geologiska arbeten i området för att ta reda på hur det ser ut i marken, inför det förestående bygget av nya Haparandabanan. Sweco borrar sig ner i marken och behöver därför ta sig fram i terrängen med borrbandvagn. Framför den körs normalt en bandvagn, som ska kladda till snön så att det går bra ta sig fram med utrustningen.<BR><BR>Schaktbladet river upp allt<BR>Fast denna gång bedömdes det vara för mycket snö på marken och frågan om att få använda bandtraktor kom upp. En bandtraktor används normalt vid tunga vägbyggen, den är mycket tyngre och framför allt river schaktbladet upp det som ligger i vägen.<BR>&nbsp;? Det var jag som beviljade det i fredags. Det var mer praktiskt, och meningen var att bara ta bort snö så att det blev två-tre decimeter kvar och ta så litet träd som möjligt. Det är där vi har kommunikationsmissen. Det blir ju djupa spår och han tar med sig sly där han går fram, säger Nicklas Thun, Sweco.<BR>Thomas Sällström, utredningsledare för vissa arbeten, säger att Banverket aldrig skulle ha godkänt användningen av bandtraktorn, om man haft det klart för sig.<BR>&nbsp;? Nej, nej. Absolut inte. Det är där det brustit. Ansvaret är helt konsultens. Vi har ju ansträngt oss att gå så lindrigt fram som möjligt. Vi har haft markägare med oss i arbetet och de har varit positiva. Det var tråkigt att det inte höll hela vägen ut, säger Thomas Sällström.<BR><BR>Inventering och ersättning<BR>På plats i Sangis konstaterade han att det såg värre ut än det var. Men skador har uppkommit. Gårdagens samtal med Sangis-bor slutade med att skogsstyrelsen ska kontaktas, för inventering. Därefter inleds reglering av skadorna.<BR>&nbsp;? De kommer att få ersättning, sa Thomas Sällström. Banverket räknar med att i sin tur reglera det med konultföretaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om