Gruvgrus ingen succé på Lakaträskvägen

Vägen norr om Sandträsk får kritik av bilisterna. Slitlagret på vägen blir löst vid regn, körningen känns instabil och bilarna får en grå beläggning. En tröst: Vägverket har påbörjat en ombyggnad.

VÄGKRITIKER. K-G Östberg, rutinerad bilist längs vägen Boden-Lakaträsk, tycker att sträckan norr om Sandträsk inte håller måttet.

VÄGKRITIKER. K-G Östberg, rutinerad bilist längs vägen Boden-Lakaträsk, tycker att sträckan norr om Sandträsk inte håller måttet.

Foto: Håkan Zerpe

SANDTRÄSK/LAKATRÄSK2007-11-05 01:45
Vägen från Boden längs Malmbanan till Lakaträsk är en viktig pulsåder till kommunens centralort för boende i området. I dag visserligen rätt fåtaliga boende, men även timmertransportörer och pendlare till Harads från byarna längs vägen uppskattar dess befintlighet.K-G Östberg hade en gång i tiden sågen i Lakaträsk och känner väl till vägsträckan. Han bor i Boden och åker då och då längs Lakaträskvägen.Byggdes om
Hans kritik gäller i första hand delen Sandträsk-Gullträsk.- Den byggdes om för tre-fyra år sedan och blev efter vad jag förstår en sorts försöksväg. Problemet är ytbeläggningen av grusvägen. Vid torka dammar vägen. Och när det regnar blir vägen lös, bilarna jazzar i sidled på vägen och ett grått lerlager sätter sig på fordonen. - Det går nästan inte att få bort, intygar Lisbeth Östberg, fru i huset. De som bor däruppe, många är pensionärer, orkar inte tvätta bilarna varje dag.Vägen blev sämre efter renoveringen, menar Östbergs.- Den har varit beklaglig. Nu blir det vinter och frid och fröjd igen, men likadant till våren, förklarar K-G Östberg. Jag har inte sett en väg någon annanstans som har haft den här typen av beläggning. Kuriren kunde på plats konstatera att paret Östbergs uppgifter stämde. Norr om Sandträsk är grusvägen mycket jämn, men lös i ytan. En tripp där medförde en ljusgrå beläggning på vår bil.Grus från Vitåfors
Anders Josefsson, driftsledare vid Vägverket Region Norr, var inte med när vägen byggdes om. Han känner inte till om renoveringssättet var något slags försök.- Men som jag uppfattat saken är gruset som ligger på vägen från Vitåforsgruvan. Det kom med järnväg till Lakaträsk och lastades om där. Och visst, när vägen är blöt blir det litet sliddrigt. Det är litet väl mycket fint material i vägen. Och man kan få de här tendenserna i slutet på ett slitlagers livslängd. Problem åtgärdas
Vägverket ska inte lägga ut liknande material i fortsättningen. Delen Lakaträsk och söderut till Gullträsk har grusats om och dikats under 2007. - Vi fortsätter med Gullträsk-Sandträsk nästa år så problemen kommer att försvinna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!