Vid åttatiden på lördagens morgon återupptogs arbetet på haveriplatsen på en platå i dalgången Åjevagge, väster om Akkajaure. Mellan 15-20 personer är ute på platsen och enligt Patrik Ström, kriminalinspektör, är räddningstjänsten fokus att få bort flygbränslet. Polisen däremot, "ligger i förundersökningsskede nu".
– Fokus är att få bekräftat att piloterna fanns ombord när planet kraschade och sedan är det naturligtvis av intresse att hitta den svarta lådan. Sedan fortgår utredningsarbetet i övrigt för att försöka bringa ljus över vad det är som har hänt, säger Patrik Ström.
Polisen kommer även att hålla förhör med bland annat personal från flygbolaget.
– Alla som kan ha någon form av information rörande allt som har med händelsen att göra måste vi prata med och ställa frågor till. Vi kommer måsta prata med många olika aktörer som har haft någon beröringspunkt med det här, för att, egentligen helt förutsättningslöst, samla information. Ju fler man frågar desto mer får man veta, säger Patrik Ström.
Haverikommissionens team består av fyra personer, haveriutredare med lång erfarenhet av luftfart, enligt Jonas Bäckstrand.
– Det är utredare som tidigare arbetat som piloter eller flygtekniker. De samverkar på plats med räddningstjänst, polis och försvarsmakten. Idag handlar det mycket om rekognosering. Vi får se vad de lyckas åstadkomma idag. Det beror ju på hur det ser ut där.
I första hand kommer Haverikommissionen att leta efter de så kallade svarta lådorna "och annan information från vrakets delar som gör att vi kan komma framåt i vår utredning", säger Jonas Bäckstrand.
Hur stor chans är det att man hittar den svarta lådan?
– Det är omöjligt att svara på. Flygplansvraket är lokaliserat och det är som det ser ut just nu ett begränsat område. Alla delar ligger på samma ställe men det är ju små delar och allt har slagits sönder i stor utsträckning i kontakt med marken. Men det är ju inte ett stort sökområde i yta. Däremot har det gått ner i marken så det är frågan om hur de här enheterna har klarat smällen med marken, om de fortfarande är i sådant skick att de går att läsa av. Och det kan vi inte svara på förrän vi har hittat dem. Men egentligen är chanserna goda att hitta dem eftersom det är ett så begränsat område, säger Bäckstrand, som inte "kan spekulera i någon orsak till kraschen".
– Det är ju som alla media redan rapporterat, en ganska hastig dykning och sedan försvinner planet från radarn. Och vi kan inte spekulera i vad som hänt.
Har det hänt liknande olyckor i världen med den här flygplanstypen?
– Just nu vet jag inte om det hänt liknande, det är klart att det har säkert hänt olyckor även med den här flygplanstypen. Men det är en säker flygplanstyp normalt sett. Jag har inte någon information om liknande olyckor just nu, men det är självklart någonting som vi kommer att titta på under utredningen men i nuläget ligger fokus på vraket och haveriplatsen.
Uppdatering kl 15.20:
Enligt kriminalinspektör Patrik Ström har dagens arbete framför allt inneburit att pumpa upp planets flygbränsle på ett par hundra liter.
– När vi får upp flygdieseln finns det möjlighet för oss att börja söka bland resterna i gropen. Det har visat sig idag att man måste få bort det först för att man ska kunna gå ner där, säger Ström.
Vad är det för väderförhållanden nu?
– Det är stabila väderleksförhållanden, tjugo minusgrader och svag vind så det har varit betydligt bättre än igår. Som det låter kommer det fortsätta vara så under morgondagen.
Arbetet kommer att fortsätta under söndagen.
– Men en sådan här utredning tar tid. Haverikommissionens rapport ska ingå och mycket andra bitar, och det är inte snutet ur näsan. Det tar sin tid. Haverikommissionen brukar ta nästan ett år innan deras rapport är färdig. Och även om vi hittar den svarta lådan imorgon så får vi inte informationen från den förrän om några veckor, kanske. Det kommer att ta tid.
Men dagens arbete har ändå flutit på bra, enligt Ström.
– Men det är ju korta dagar och det gäller att försöka vara effektiv när det går.