Norskt missnöje med svenskarnas skötsel av Rallarvägen

Norge satsar hårt på Rallarvägen med frivilligt arbete och statsanslag.Bedömningen är att förfall råder på svenska sidan.

Skärgård. Där Rallarvägen precis går över gränsen, i Björnfjell, finns ett märkligt landskap med klippor och småsjöar som påminner om en skärgård.

Skärgård. Där Rallarvägen precis går över gränsen, i Björnfjell, finns ett märkligt landskap med klippor och småsjöar som påminner om en skärgård.

Foto: Håkan Zerpe

Riksgränsen2014-09-28 18:09

Rallarvägen är gamla transportvägen som anlades när Malmbanan byggdes mellan Kiruna och Narvik. I dag är den en led för vandring och cykling med inslag av natur, historia, kultur och teknik. Vägen går alldeles nära järnvägen.

Under 1980-talet genomfördes ett gemensamt projekt mellan länderna. Vägen röjdes, skyltades, broar uppfördes och en del rastplatser byggdes jämte att informationsmateriel togs fram. Därefter upphörde samarbetet.

Norska Trafikverket, Jernbaneverket, har under sista fyra åren satsat tre miljoner kronor för upprustning av leden från Riksgränsen till Rombaksbotn och Katterat station.

Det bäddade för frivilliga insatser.

– Vi har gjort massor. Bland annat breddat vägen, rensat vattentrummor och ordnat dränering och grillplatser, säger Steingrim Sneve, ordförande i Rombaksbotn grunneier- og brukerlag.

Sistnämnda motsvarar ungefär en svensk samfällighet. Här ingår markägare och användare men även så tunga intressenter som Narviks kommun, hamnen, Statskog och Jernbaneverket.

Medan man i Norge tagit vara på möjligheterna har svenskarna halkat efter med skötseln. Lokalhistorikern och författaren Agge Theander, Kiruna, talar om förfall.

Steingrim Sneve:

– På norska sidan är vi en del av det svenska megaindustriprojektet från sekelskiftet. Vi tycker att vi har ansvar för att ta vara på detta stora industriminne. Det är unikt från en tid när ingen industri fanns på Nordkalotten.

Jernbaneverket har varit alert.

Men.

– På svenska sidan har delar av vägen använts som transportväg under uppgraderingen av Malmbanan utan att detta återställts. Och vid ett möte för ett par år sedan i Abisko ville länsstyrelsen lägga delar av vägen i malpåse. Så visst. Vi är besvikna på svenskarna.

En ljusning finns. Kontakt har etablerats mellan Rombaksbotn grunneier- og brukerlag och Kiruna-Lappland, paraplyorganisationen för turism.

– Vi måste få till ett samarbete för att diskutera utveckling av Rallarvägen mellan Abisko och Rombaksbotn eftersom den är en turistprodukt som vi i ännu högre grad skulle kunna marknadsföra. Här är det viktigt att länsstyrelsen i Norrbotten och Kiruna kommun deltar. Och jag skulle önska att Trafikverket skulle vara med lika aktivt som Jernbaneverket.

– Nej, det är inte frågan om stora summor. Mer ett medvetandegörande att Rallarvägen är så viktig eftersom den är en turistprodukt som kan marknadsföras ute i Europa.

Trafikverket har lovat återkomma med en kommentar.

Rallarvägen

Vägen går mellan Abisko Östra och Rombaksbotn i Norge. Den är cirka 40 kilometer lång och byggdes som en transportväg i samband med det stora järnvägsprojektet mellan Kiruna och Narvik kring förra sekelskiftet. I dag används Rallarvägen som vandrings- och cykelled. Sträckan på norska sidan från Björnfjell till Rombaksbotn och fjorden är särskilt spektakulär med hisnande stup och vackra utsikter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om