Under helgen slog Max tillbaka mot kritiken de har fått sedan granskningen som skakat om hamburgerkedjan.
De menar att bilden som målats upp är felaktig och bygger på osanning.
För att trygga gäster bemöter de nu anklagelserna genom att ta fram tre huvudsakliga strategier:
- Ökad rapportering: Påminnelser om vikten av att rapportera eventuella avvikelser samt uppmaning att vid behov använda Max visselblåsarfunktion för anonyma anmälningar.
- Transparens: Införande av nya rutiner där varje restaurang sätter upp senaste inspektionsrapporten från Miljö- och hälsa så att medarbetare och gäster tydligt kan ta del av rapporten.
- Öppna kök: Max öppnar upp sina kök för gäster, som kan anmäla önskat besök på hemsidan för att med egna ögon se hur arbetet med kvalitet, renlighet och matsäkerhet går till.
Max vd Richard Bergfors ger sina tankar.
– Den bild som har målats upp är inte vad Max är och står för. Och den är byggd på felaktigheter, överdrifter och osanningar från hårdvinklade anonyma berättelser från ett fåtal tidigare anställda. Kan det ske avvikelser från våra rutiner? Självklart! Och de följer vi alltid upp och åtgärdar, säger han i ett pressmeddelande.
Slutligen har Max nu anmält Aftonbladet till Medieombudsmannen (MO) då de anser att granskningen byggde på felaktigheter och överdrifter.