Många var kluvna i frågan om en dyrare flygskatt kan resultera i fler för eller nackdelar. Miljöaspekten är en faktor som flera resenärer vill ta hänsyn till, men dilemmat kvarstår: ska det i så fall ske på bekostnad av lättjan att resa billigt ?
– Vi har gjort tillräckligt ont mot miljön och naturen, så det är dags att göra något åt det. Men man borde väl kunna värna om det på andra sätt än att göra flygresorna dyrare. Det har ju skapats miljövänliga bilar,så varför kan man inte göra samma sätt med flygen och skapa flygplan som drivs av el, menar Luleå-studenten Amanda Windén Eriksson.
Som student blir de dyrare resorna extra känsliga och Windén Eriksson hoppas verkligen att förslaget inte går igenom.
– Det kommer bli jättesvårt om man pluggar här att ta sig någonstans. Man vill ju inte spendera ett helt dygn på att åka hem, säger hon.
Om flygskatten blir dyrare och nattågen söderut samtidigt blir färre så kommer det skapa en svår situation för allt fler bosatta i Norrbotten.
– Det är det sämsta jag har hört på länge. Det känns som att de prioriterar helt fel i Stockholm och att ingen riktigt tänker på hur långa avstånd det är här uppe, säger luleåbon Christian Svensson.
Johhny Häll och Anna Balstedt tar ofta flyget söderut, men tror inte att deras resevanor är hållbara i längden.
– Vi kan ju inte hålla på att flyga så här i alla evighet, men samtidigt kommer vi alla här i Norrbotten bli lite offside tack vare detta. En dyrare flygskatt är rätt beslut för miljön, säger dem.
Stig Sjölund från Piteå av de som inte tycker att en dyrare flygskatt är något bra alternativ.
– Vi bor där vi bor och det är alldelles för långa avstånd för att detta ska vara bra. Det kommer dock inte påverka mig något särskilt, då jag har råd att betala för mig, säger han.