Det var på natten mellan den 8 och den 9 januari 2015 som ett norskt postflyg störtade i Oajévagge. De två piloterna omkom och Statens haverikommissions utredning visade att olyckan orsakades av att ett gyro i flygplanet hade gått sönder. I oktober förra året hade 17 ton skrot bärgats från platsen där flygplanet kraschade. Området har sanerats i flera omgångar, men fortfarande är det skräp kvar, uppger Jakob Nygård.
– Där ligger plastbitar och aluminiumbitar. Vissa är väldigt vassa och kan fastna i klövarna på renarna. Det kan leda till svåra infektioner och ett djurplågeri som vi inte har en aning om.
Olycksplatsen ligger i nära anslutning till en bäck och det är naturligt för renarna att gå längs med den, förklarar Jakob Nygård.
– Det fanns mycket renspår också i geggan och bland skrotet där uppe. Jag förutsatte att man skulle städa upp. Hade det här hänt i centrala Luleå hade det knappast sett ut som en soptipp nästan två år senare.
Jakob Nygård påpekar att själva städningen borde vara en liten kostnad sett till sammanhanget.
– Det är ingen besvärlig terräng på platsen, jämfört med på Kebnekaise är det rena söndagsskolan. Men det är klart att allt blir mer besvärligt ute i naturen.
Jakob Nygård uppskattar att några tusen renar finns i området och under vissa tider på året passerar de olycksplatsen på väg ned till dalgången.
– Det luktar fortfarande fotogen på platsen också. Jag är ju ingen miljökonsult, så jag kan inte uttala mig om vad som finns i backen, men plast- och metallbitar som är stora som femkronor, de förväntar man ju sig att de plockas upp.
Sabina Sjöström är miljöinspektör vid Jokkmokks kommun. Det är miljökontoret i Jokkmokk som ska godkänna städningen och saneringen i området.
– Det har vi inte gjort ännu. Vi fick en plan från flygbolaget i början av sommaren om att det skulle göras ytterligare provtagningar i marken, men vi har inte fått någon rapport ännu.
Resultatet i rapporten får visa om det krävs mer städning och sanering, enligt Sabina Sjöström. Prover som togs förra året visade att det fanns rester av flygbränsle i det översta jordlagret på en begränsad yta.
– Vi vet att resterna av flygbränslet sprids i vattnet, men det är väldigt låga halter. Nu får vi se hur de uppföljande proverna skiljer sig mot de som togs i fjol.