Renskötare varnar för dödsfälla

Mer än 1,5 år har gått sedan ett postflyg kraschade i Oajévagge i Jokkmokksfjällen. Men fortfarande ligger metallbitar och plast kvar i området.Det kan bli en dödsfälla för renar och andra djur, varnar ordförande i Sirges sameby, Jakob Nygård.

Farligt. Jakob Nygård, Sirges sameby, oroas över skräpet som fortfarande ligger kvar på haveriplatsen.

Farligt. Jakob Nygård, Sirges sameby, oroas över skräpet som fortfarande ligger kvar på haveriplatsen.

Foto: Kurt Engström

Jokkmokk2017-08-24 05:00

Det var på natten mellan den 8 och den 9 januari 2015 som ett norskt postflyg störtade i Oajévagge. De två piloterna omkom och Statens haverikommissions utredning visade att olyckan orsakades av att ett gyro i flygplanet hade gått sönder. I oktober förra året hade 17 ton skrot bärgats från platsen där flygplanet kraschade. Området har sanerats i flera omgångar, men fortfarande är det skräp kvar, uppger Jakob Nygård.

– Där ligger plastbitar och aluminiumbitar. Vissa är väldigt vassa och kan fastna i klövarna på renarna. Det kan leda till svåra infektioner och ett djurplågeri som vi inte har en aning om.

Olycksplatsen ligger i nära anslutning till en bäck och det är naturligt för renarna att gå längs med den, förklarar Jakob Nygård.

– Det fanns mycket renspår också i geggan och bland skrotet där uppe. Jag förutsatte att man skulle städa upp. Hade det här hänt i centrala Luleå hade det knappast sett ut som en soptipp nästan två år senare.

Jakob Nygård påpekar att själva städningen borde vara en liten kostnad sett till sammanhanget.

– Det är ingen besvärlig terräng på platsen, jämfört med på Kebnekaise är det rena söndagsskolan. Men det är klart att allt blir mer besvärligt ute i naturen.

Jakob Nygård uppskattar att några tusen renar finns i området och under vissa tider på året passerar de olycksplatsen på väg ned till dalgången.

– Det luktar fortfarande fotogen på platsen också. Jag är ju ingen miljökonsult, så jag kan inte uttala mig om vad som finns i backen, men plast- och metallbitar som är stora som femkronor, de förväntar man ju sig att de plockas upp.

Sabina Sjöström är miljöinspektör vid Jokkmokks kommun. Det är miljökontoret i Jokkmokk som ska godkänna städningen och saneringen i området.

– Det har vi inte gjort ännu. Vi fick en plan från flygbolaget i början av sommaren om att det skulle göras ytterligare provtagningar i marken, men vi har inte fått någon rapport ännu.

Resultatet i rapporten får visa om det krävs mer städning och sanering, enligt Sabina Sjöström. Prover som togs förra året visade att det fanns rester av flygbränsle i det översta jordlagret på en begränsad yta.

– Vi vet att resterna av flygbränslet sprids i vattnet, men det är väldigt låga halter. Nu får vi se hur de uppföljande proverna skiljer sig mot de som togs i fjol.

Våldsam krasch

Det norska postflygplanet föll mot marken från en marschhöjd på 10 600 meter. Först efter elva månader kom en förklaring till olyckan, ett trasigt gyro.

De två piloterna omkom omedelbart i kraschen.

När planet störtade spred tusentals spillror av aluminium, plast och papper över kalfjället.

Där flygplanet tog i marken bildades en fem meter djup krater.

Otaliga arbetstimmar med bland annat personal från Försvarsmakten har lagts ned på städning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!