Räcken blir till en trafikfara
"Skydd för biltrafikanterna" säger Vägverket. "Dödsfälla" hävdar boende efter vägsträckan Råneå-Niemisel-Avafors.
PÅ LINJEN. "Räckena står precis invid vägbanan så när det möts två fordon finns det inte mycket plats kvar för exempelvis en barnvagn, säger Erland Nilsson som fått mottaga många bekymrade samtal från boende efter vägen Råneå-Niemisel-Avafors.Foto: Håkan Gidlöw
Foto: Håkan Gidlöw
De som ringt honom är bland annat fotgängare som nära nog fått kasta sig över räcket då det blivit farliga bilmöten och platsen för en fotgängare, eller barnvagn, blivit obefintligt. Det är speciellt där man satt räcken på bägge sidor av vägen som kritiken gäller.- Det är inget fel på vägbanan i sig det är jättefint gjort, säger Erland Nilsson om vägrestaureringen och själva vägbanan har inte blivit smalare i sig. Men däremot så har man ställt räcket alldeles inpå vägbanan. Det finns alltså ingen yta kvar att kliva av från själva vägen om man skulle behöva.- Vi känner oss faktiskt lite som försökskaniner, säger Erland Nilsson när han följer Kuriren för att visa sträckorna där vägverkets personal är i full gång med att slå upp de stadiga räckena. Han berättar att ingen alls kommunicering har skett mellan Vägverket och de boende i byarna efter vägen. - Jag ska själv ringa vägdirektören nu och ta ett snack, förklarar han och berättar att man i byarna inte förstår logiken i räckenas tillkomst. Sladdande släp
Han berättar också om en olycka där ett räcke i den situationen mest troligt hade betytt direkt livsfara. Här handlade det om taxichauffören Lars Ling som fick möte med ett sladdande lastbilssläp nu i vintras i Niemisel.- Det var i december och ishalka. På väg från Niemisel mötte jag en timmerbil utan last. Jag såg när greppet släppte men han fick över bilen på sin sida men släpet kom farande. Jag styrde ned i diket och träffades bara delvis av lastbilens släp berättar Lars Ling som klarade sig utan skador, men bilen fick åka in på verkstad.- Just i det fallet var det tur att inget räcke fanns för hade det funnits vet jag inte hur det gått. Men jag kan också tänka mig att det vid en singelolycka kan vara bra att det finns ett räcke, säger Lars Ling som inte vill ta ställning för eller emot.På vägverket får vi tag på Leif Nordlund som förklarar räckenas tillkomst:Kostnadsfråga
- De flesta olyckor som sker efter mindre vägar är singelolyckor. Räckena sätts upp för att skydda bilisterna från att krocka med träd och stenar. Det blir billigare att sätta räcken än att göra omfattande markarbeten, tillstår han.Att räckena är placerade i direkt anslutning till själva vägbanan beror på att det finns få typer av räcken som är godkända för att sättas i slänt. Och efter kurviga vägar kan man inte sätta vajerräcken, de skulle inte stå rakt utan risken skulle vara att de skulle börja luta. - Jag förstår kritiken men samtidigt så finns det nog också olika syner på risken eller nyttan av räcken. Att köra av vägen rakt in i en sten är ju inte heller bra, säger Leif Nordlund som själv inte fått emottaga någon kritik. Vägverkets Ove Lundberg berättar dock att han fått samtal om räckena.Vad som händer nu, om Vägverket tar åt sig av kritiken, det är osett. De boende tänker hur det ska bli till vintern när vägbanan krymper ännu mera. Ska något farligt behöva hända? är resonemangen som böljar nu i bygden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!