SE KLIPPET: Bodenelever tog det kallt
Det traditionsenliga arrangemanget som brukar genomföras i februari varje år ute på Lillavan bjöd i år på strålande solsken och tvågradigt vatten. Isvaksbadet för elever i årskurs nio och gymnasiet är ett sätt att ge nödvändiga kunskaper i att kunna hantera situationen om olyckan skulle vara framme. Verksamheten genomförs i samverkan mellan Bodens kommun och Nordpoolen.
– Det här är en jätteviktig erfarenhet och alla brukar vara jättenöjda efteråt, säger Carolin Nordgren, badmästare Nordpoolen.
Hon berättar att det är skillnad på hur eleverna reagerar när de hamnar i det iskalla vattnet. En del blir stressad och vill ta sig upp så snabbt som möjligt, andra tar det lugnt.
– De som tränar mycket, till exempel de som spelar hockey, de har sedan tidigare pressat sina lungor och hjärta så mycket så de brukar inte reagera lika starkt och hittar andningen snabbare.
Totalt är det runt 250 elever varje år som provar på att hoppa ner i isvaken efter att de fått en teorilektion. Ungefär lika många väljer att tacka nej. Det finns inget tvång. Elisabeth Pohjanen, gymnasielärare, tycker att den mentala biten är viktig. Att våga göra saker som på förhand upplevs som obehagliga gör att man växer som människa. Man flyttar en gräns.
– Om man råkar gå igenom isen någon gång så kommer man vara mer förberedd över hur det kommer att kännas, och du vet hur du ska ta dig ur situationen, säger Elisabeth Pohjanen.
Eleven Julia Hagberg kände först på vattnet med fingrarna innan hon sakta gled ner i det kalla vattnet. Efteråt beskrev hon upplevelsen som obehaglig.
– Det känns inte direkt bättre efter man gjort det. Jag är fortfarande lika skärrad fast blöt och kall (skratt).