Karin Sjöö Åkeblom klev in på Tromb i våras som business area manager. Nu bara några månader senare står det klart att hon efter årsskiftet tar över vd-rollen.
– Det är en stor ära att få det här uppdraget. Det är ett bolag som jag verkligen känner för med hjärtat, jag kan stå för alla värderingarna. Det är superspännande teknik och en superhet bransch. Att få jobba med det tillsammans med människor som är jättekompetenta, drivna och roliga, det är en stor ära att få leda bolaget in i framtiden, säger hon.
Vad tänkte du när du fick frågan?
– Jag tänkte oj, wow! Vad spännande och vad mycket möjligheter! Det kändes pirrigt på många olika sätt.
Karin Sjöö Åkeblom har sin bakgrund inom teknisk design och har bland annat varit produktchef på Plannja, försäljnings- och marknadschef på Norrbottensteatern och nu senast chef på Sigma Industry i Norrbotten.
– Jag sa på högstadiet att ingenjör ska jag aldrig bli. Men så blev det. Det handlar mycket om att jag alltid varit lite av en uppfinnare, vill hitta kreativa lösningar på saker. Förstå form och funktionalitet, att kombinera de båda perspektiven med fokus på användarnytta.
Ser du någon röd tråd genom din karriär, vad har fört dig till den plats du är på idag?
– Jag har alltid haft utveckling, både av människor, produkter och tjänster. Och på något sätt alltid haft människan i fokus, vad kan vi förbättra och utveckla. Sen har jag varit på forskningsavdelningar, marknadsavdelningar, och försökt hitta var jag har min plats och var jag tillför mest. Den röda tråden är hela tiden människan i fokus.
Vilka frågor brinner du mest för?
– Jag brinner för så mycket! Jag tycker det är jättekul med ny teknik, hitta nya lösningar, men det jag brinner för är ju människan. Människan i fokus, användare eller slutkund. Att använda metoder, processer och teknik för att skapa nya lösningar, det tycker jag är jättekul och något vi arbetar strukturerat med på Tromb. Sen är bland det roligaste jag vet att bidra till andra människors utveckling i det egna bolaget eller hos kunderna. Att coacha eller säga något så att det går upp ett ljus, en kommer vidare eller känner att en fått en positiv energi, kan göra sitt jobb bättre eller utvecklas. Det ger en kick tillbaka.
Apropå ledarskap, vilka tror du är dina främsta styrkor som chef?
– Jag är genuint intresserad av människor, det gör att jag kan vara lyhörd på ett äkta sätt. Jag är intresserad av vad människor vill och kan och av att göra saker tillsammans med andra. Jag tror att vi alla är bra på något bara vi kommer på rätt plats, i rätt roll, i rätt tid. Där tänker jag att jag har en förmåga att faktiskt vilja förstå, att lyssna även på den obekväma sanningen och försöka hitta lösningar. Sen får jag ofta höra att jag har mycket energi, tycker att saker är roligt och blir imponerad av mina kollegor.
Vad händer i techbranschen just nu?
– Det är många företag som vet att de behöver förändra sig och digitalisera, men de kanske inte vet vad, när eller hur. Där är det mycket att försöka se, vad är er plan framåt utifrån era förutsättningar? Vad är nästa steg och er målsättning? Alla kanske inte ska vara helt digitala men de kanske inte ska vara som en LP-skiva heller och stanna i samma spår. Det finns en liten stress bland företagen, att vi behöver göra något men vet inte vad, vi springer i någon riktning. Där blir det vår roll att lyssna in, se över vad det är vi ska göra, komma med förslag och genomföra det i nära dialog och samarbete med kunden.
Kan det kännas svårt och stressigt med digitalisering, att man måste kunna så mycket?
– Absolut, många kanske också tror att det ska kosta massa pengar, är lite rädda. Det är klart att all förändring är lite läskig, därför är det bra att det finns sådana som oss, och andra också naturligtvis, att ta hjälp av. Som har hjälpt många företag ta stegen. En behöver inte revolutionera sin verksamhet. Men det är bra att titta på sin vision, vart ska vi och vad är första steget? Det behöver inte vara något jättestort, jätteläskigt och jättedyrt.
Allt fler pratar AI, vilken betydelse har AI för företag framför allt här i norr?
– En stor möjlighet är att vi med hjälp av AI kan processa mycket mer data än vad en mänsklig hjärna kan, vi kan ta kognitiva beslut i flera sekvenser. Sådant vi kanske har en magkänsla om eller som kräver livslång erfarenhet att ta beslut utifrån, det kan vi styra med hjälp av data. Det är något som kan bli snabbare, effektivare men också mer jämställt. Vi är ganska omedvetna om strukturer och förhållningssätt vi har, den kultur vi jobbar i och beslutar utifrån. Men med AI kan vi, om vi har rätt kunskap, göra så att det inte blir biased. Det är jättehäftigt ur många aspekter.
Gällande digitalisering, var tror du vi befinner oss om fem år?
– Jag hoppas att vi är på väg att ha ett mer hållbart arbetssätt och företagande, och jobbar mer hållbart med vår planet. Att vi med hjälp av data kan få människor att jobba mer med värdeskapande arbetsuppgifter, att vi inte sitter och gör klippa-klistra-grejer utan att vi har ersatt det med mjukvarurobotar.
– Jag tänker mig också att vi jobbar mer agilt, vågar göra fel. Att vi ser att det inte är så farligt, vi måste prova och börja någonstans. Jag hoppas att många har gjort den resan och kör på. Vi får inte vara nöjda, vi kommer hamna efter i Norrbotten, Sverige och Europa om vi inte är på tå.