I maj förra året klev han in som vd i H2 Green Steel, men som liten hade han en annan karriär i tankarna.
– Jag är uppvuxen på slätten i Skåne och drömde som barn om att bli bonde. Den drömmen har jag egentligen haft ända fram till nu. Men jag brann också tidigt för entreprenörskapet. Jag startade och jobbade som egen företagare tillsammans med min bror som tonåring, säger Henrik Henriksson.
Efter universitetstiden i Lund och studier i USA och Skottland började han så småningom på Scania där han arbetade i nästan 25 år. Genom Scania hamnade han några år i Sydafrika och Tanzania. Efter det arbetade han en tid på Scania i Södertälje, varav de sista sex åren som vd för bolaget, fram till 2021.
– Efter det fick jag möjligheten att gå in som vd i H2 Green Steel och det var jättespännande. Cirkeln blev sluten i och med entreprenörskapet. Det känns roligt för jag brinner för hållbarhet. Det har jag gjort ganska länge. Det är viktigt att förstå det som är på väg att hända med miljön och jobbet på H2 Green Steel innebär också möjligheten att göra någonting åt det.
Vad är hållbarhet för dig?
– Det är egentligen en strategi, en inställning, ett recept för framgång. För mig handlar det om vägen till ett framgångsrikt bolag. Att bygga in en motståndskraft så bolaget kommer kunna finnas en lång tid framåt. Om man inte ställer om till hållbart så är man snart inte relevant som bolag längre. Ingen kommer köpa dina produkter eller tjänster, investera eller jobba för dig. Det är viktigt att förbereda sig på den tiden som kommer snart och hitta ett recept på hur man kan göra det, men det är också ens skyldighet som företagsledare att vara med och bidra till omställningen. Hållbarhet är lika mycket en möjlighet som en förväntning.
Hur bidrar du till ett hållbart samhälle?
– Det jag kan göra, med den plattform jag har, är att försöka inspirera andra företagsledare till att påbörja sin hållbarhetsresa, att försöka dela med mig av det jag vet och inspirera andra. Företagen har en viktig roll. Det är där jag kan göra mest nytta. Sedan kör jag elbil, åker kommunalt och källsorterar. Men störst impact, förutom att bygga H2 Green Steel, gör jag genom att försöka inspirera andra företagsledare att börja sin hållbara transformation. Det kommer göra dem till vinnare i morgon.
Hur driver man ett hållbart bolag?
– Jag skrev en bok om det som handlar om "sustainable leadership". Ett av de ämnen jag tog upp är att man måste börja med att skapa ett tydligt syfte – varför bolaget finns till och vad det är man vill åstadkomma. Man kan inte bara tänka traditionellt på kunder, medarbetare och investerare, utan man måste också tänka på planeten och samhället. Bygger man ett syfte som tilltalar planeten så har man lagt en bra grund för ett hållbart bolag, säger han och fortsätter:
– Det handlar också om att utmana sin affärsmodell. Man kan inte göra allting som tidigare, fast grönt, och förvänta sig att ens kunder ska acceptera det, utan man måste utveckla affärsidén. Man kan inte bygga in hållbarhet i företaget som ett projekt utan man måste förankra det i bolaget i produktutveckling, försäljning, allting. Om man inte har en hållbar strategi från början så får man gå tillbaka och titta på företagets värderingar och kärnvärden. Om man kopplar sin hållarbetsresa till värderingarna så får man med sig människor.
Henrik Henriksson bor i Stockholm med sin fru och två döttrar på 11 och 13 år. På fritiden tillbringar de mycket tid ute i naturen och han har visat Norrbotten för familjen.
– Under ett sportlov åkte vi till Norrbotten och jag visade barnen både Boden och fjällen samt naturen där uppe. Ska man ha den här typen av jobb så är det viktigt att ha förmågan att kunna stänga av någon dag per vecka. Annars orkar man inte. För mig handlar det om att tillbringa tid med familjen och vara ute i naturen, säger han och berättar att det ger honom energi att fortsätta kämpa för fabriksbygget.
Vad är det som driver dig?
– Jag tror att klimatomställningen är den största utmaningen som mänskligheten har ställts inför. Vi har politiska utmaningar nu i Europa, men det här är långsiktigt en svårare nöt att knäcka. Det som driver mig är att kunna vara med och bidra till att göra någonting åt den utmaningen. Egentligen handlar det om vilket arv man vill lämna efter sig. Jag vill lämna efter mig ett arv i ett starkt bolag, som kommit långt på hållbarhetsresan. Samma sak gäller arvet till mina döttrar, att jag vill lämna efter mig någonting jag kan vara stolt över. Det är min drivkraft – att försvara den fantastiska naturen vi har, den rena luften och det rena vattnet, till nästa generation. Jag är också övertygad om att hållbarhet, framgång och lönsamhet i bolag går hand i hand. Jag drivs av att lämna efter mig ett starkt och fint bolag till nästa ledare i framtiden.
Hur är det att axla den roll som H2 Green Steel har?
– Det är en fantastisk stolthet att vi bygger någonting sådant här unikt – världens förmodligen största vätgasanläggning och världens modernaste stålverk – i harmoni med inte bara klimatet utan också i samklang med närmiljön. Vi jobbar för att försöka minimera påverkan på närboende. H2 Green Steel överensstämmer inte med den traditionella bilden av ett stålverk, utan det är någonting helt annat. Jag är väldigt stolt över att det händer i norra Sverige.
Vad innebär satsningen på den gröna vätgasfabriken för regionen?
– Vi förädlar råvaran som finns i Norrbotten ytterligare, i en större skala. Vi tar verkligen hand om de förutsättningar som finns kring kraft, kompetens och råvaror som gör att vi kan skapa världens mest framåtlutade region när det handlar om järn och ståltillverkning, på ett hållbart sätt. Det kommer bildas kompetens kring spjutspetsteknik och arbetstillfallen. Det är i regioner som Norrbotten som den nya gröna tillväxten kommer att ske i världen och förhoppningsvis kommer det inspirera andra länder att hänga på.
Vad betyder det för Norrbotten?
– Vi sätter regionen än mer på världskartan. Det blir en referenspunkt som Silicon Valley är på techsidan. Norrbotten är platsen där det händer. Det kommer attrahera annan industri och andra typer av företag som vill ligga nära vätgasproduktion eller kopplat till kraft och det finns också en möjlighet till spinoffs med små och stora bolag som kan använda ekosystemet som skapas för sin egen tillväxt. Det kommer få ringar på vattnet. Det attraherar investeringar, infrastruktur och innebär möjligheter för besöksnäringen. Det kan resultera i en stark framtid under lång tid med kompetens från hela världen, men också kompetens som finns i regionen. Det handlar om att få studenter vid Luleå tekniska universitet, grundskolor och gymnasium att stanna kvar i regionen. Nu byggs stabila förutsättningar för lång tid framåt.
Vad är den största utmaningen för H2 Green Steel?
– Vi har en tidsplan och vill att det ska gå så fort som möjligt för vi ser att planeten håller på att brinna upp. Det finns ett behov av våra produkter redan i dag. En stor del av vår produktion är försåld för att företag vill ha det gröna stålet i sina produkter. För att göra det så fort som möjligt, för planeten och våra kunder, krävs det att vi får våra tillstånd för att påbörja vår produktion och att vi arbetar i parallella processer. Vi har fått till en bra dialog med myndigheterna som jobbar med de här frågorna, som exempelvis Svenska Kraftnät, Länsstyrelsen, Naturvårdsverket och Energimarknadsinspektionen. Vi får hjälp med processerna från många av myndigheterna, men mycket ska ske under kort tid. Det är utmaningen, säger han och tillägger att det går framåt.
– Vi har redan ett preliminärt datum för mark- och miljödomstolen, 8-10 juni. Domstolen har indikerat att beslut kan komma innan semestern, men det återstår att se. Målet är att komma i gång till sommaren. Om vi får en byggdom så kan vi sätta i gång med att bygga vägar, jämna marken och börja göra de första industriella markarbetena.
Var är ni i processen nu?
– Förutom den kritiska linjen som är tillståndsprocesserna så jobbar vi med finansiering av projektet som kommer vara färdig i slutet av året. Vi jobbar också med att sälja stora delar av produktionen. Vi har redan sålt 1,5 miljoner ton grönt stål av de 2,5 miljoner ton vi producerar från 2025. Sedan har vi ju kraftfrågan som vi hela tiden måste arbeta med. Det är där vi ligger i processen. Planen är att starta produktion för kundleveranser under 2025 och då måste vi komma i gång och bygga i sommar.
Hur ser du på framtiden?
– I framtiden har vi tillsammans byggt ett bolag som kommer vara ett av de klassiska, svenska exportbolagen som hela Sverige är stolta över. Boden är som en blueprint för andra delar av världen och har visat hur man kan ställa om en av de smutsigaste industrierna. Jag ser också tidspunkten när resten av världen fått en fantastisk tillväxt och vi alla ställer om planeten till att bli mer hållbar. Jag ser ljust på framtiden. Det kommer bli en fantastisk resa de kommande tio, femton åren. Nu är det mycket som är fruktansvärt som händer i världen, men jag ser med hopp på framtiden, säger Henrik Henriksson.