Ett fyra dagar för sent paket blev dyrt för en hästägare i Boden. Paketet som innehöll sperma från häst skulle fraktas från Postnords kontor i Henån till Sjöbo. Paketet skulle enligt anmälan levereras fram till veterinären och mottagarens företagsadress senast 16:00 dagen därpå, men så blev inte fallet. "Mitt dyrbara oersättliga 20-åriga semin tinade på en hylla på ICA Nära i Vollsjö.", skriver hästägaren i anmälan.
Enligt anmälan blev det fel när kassörskan på Postnord tog emot namnet på mottagaren men inte lade in det i försändelsen. Avsändaren lämnade därefter postkontorets kontor utan vetskapen om att någonting gått snett, och i tron att de kvävefrysta provrören skulle vara framme hos veterinären dagen efter.
Hästägaren avböjer intervju i väntan på utredningen, och Postnord beklagar det som hänt men har ändå en uppmaning.
– När man går till ombudet är det viktigt att man är extremt tydlig med vad det är man ska skicka. När det har ett så här högt värde är det extremt viktigt att man använder rätt tjänst, säger Agnes Karlsson, chef för kundservice på Postnord.
Hästägaren hade en leveransgaranti på sitt paket. Det betyder att hon får en ersättning för leveranskostnaden om den inte kommer fram i tid. Den kostnaden har hästägaren fått ersättning för, men är inte i närheten av de 25 096 kronorna som paketet var värt.
– Det ingår inte i villkoret på tjänsten som hon valt, säger Agnes Karlsson.
Postnord menar att hästägaren skulle tagit en tilläggsförsäkring för att de upptinade provrören skulle blivit ersatta.
– Ofta är det säkert okunskap, man förutsätter att man ska få ersättning för det man skickar och man förstår inte villkoren.