Urspårning kan bli kostsam för Inlandsbanan AB

16 av 24 kalkvagnar hamnade utanför rälsen vid fredagens urspårning.Kalken skadar inte miljön.

RÖRIGT. När den här röran röjts hoppas utredarna få veta varför kalktåget spårade ur.

RÖRIGT. När den här röran röjts hoppas utredarna få veta varför kalktåget spårade ur.

Foto: Michael Renström /mrphoto

Porjus2013-10-01 06:00

Urspårningen inträffade cirka fyra kilometer söder om Porjus, just efter att kalktåget hade passerat bron över Stora Lule älv.

24 vagnar av typen malmvagnar fanns i tåget jämte två övergångsvagnar. 16 vagnar med kalk hamnade i olika grad utanför spåret. De tre loken, två i främre änden och ett bak, klarade sig. Olycksområdet är cirka 300 meter långt.

Kalksten

Tåget var på väg från ett kalkbrott i Orsa till Gällivare med kalksten. LKAB använder kalk för att göra pellets och under fyra höstveckor ska Inlandsbanan AB köra sex-sju tåg.

– Det är kalksten, obearbetad kalk, understryker Inlandsbanans VD Otto Nilsson. Inte bränd kalk som kan orsaka frätskador. Det finns alltså ingen miljörisk med kalken i vagnarna.

Spåret

Oklart är vad som hände. Kalk, vagnar, slipers och banvallsfyllning täcker nu rälsen. Under lördagen gjordes faktainsamling i syfte att utreda orsak till urspårningen. Under arbetet rådde röjningsförbud.

Lördag eftermiddag påbörjades bärgning av de första vagnarna. Under måndagen togs en mobilkran till platsen.

– Banan röjs successivt och man fortsätter samtidigt att leta orsaken och återställa banan. Trafiken kan starta till helgen.

Buffert

Godstågen på sträckan Arvidsjaur-Gällivare kör bara kalk. De transporterna ställs in, men LKAB har buffertlager.

Kostnaderna för kraschen är svåra att uppskatta.

– Förstörelsen på en sådan här olycksplats ser ofta värre ut än vad den är. Det kommer att kosta pengar, men omfattningen kan jag inte uttala mig om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om