Urspårningen inträffade cirka fyra kilometer söder om Porjus, just efter att kalktåget hade passerat bron över Stora Lule älv.
24 vagnar av typen malmvagnar fanns i tåget jämte två övergångsvagnar. 16 vagnar med kalk hamnade i olika grad utanför spåret. De tre loken, två i främre änden och ett bak, klarade sig. Olycksområdet är cirka 300 meter långt.
Kalksten
Tåget var på väg från ett kalkbrott i Orsa till Gällivare med kalksten. LKAB använder kalk för att göra pellets och under fyra höstveckor ska Inlandsbanan AB köra sex-sju tåg.
– Det är kalksten, obearbetad kalk, understryker Inlandsbanans VD Otto Nilsson. Inte bränd kalk som kan orsaka frätskador. Det finns alltså ingen miljörisk med kalken i vagnarna.
Spåret
Oklart är vad som hände. Kalk, vagnar, slipers och banvallsfyllning täcker nu rälsen. Under lördagen gjordes faktainsamling i syfte att utreda orsak till urspårningen. Under arbetet rådde röjningsförbud.
Lördag eftermiddag påbörjades bärgning av de första vagnarna. Under måndagen togs en mobilkran till platsen.
– Banan röjs successivt och man fortsätter samtidigt att leta orsaken och återställa banan. Trafiken kan starta till helgen.
Buffert
Godstågen på sträckan Arvidsjaur-Gällivare kör bara kalk. De transporterna ställs in, men LKAB har buffertlager.
Kostnaderna för kraschen är svåra att uppskatta.
– Förstörelsen på en sådan här olycksplats ser ofta värre ut än vad den är. Det kommer att kosta pengar, men omfattningen kan jag inte uttala mig om.