Turismen ska stärkas
Att utveckla boendet för turister i och omkring Laponia är inte bara viktigt. Det är ett måste för att kunna utöka turismen i området vilket framkom under seminariet som hölls i Porjus i går, ett initiativ genom Laponia-projektet. - Vi vill få en dialog mellan boendeanläggningar och turistaktörer, säger projektledare Jan Bohman.
Det anser bland annat Jan Bohman, projektledare för World Heritage Laponia, som tagit initiativ till gårdagens träff.
Personal och ägare
I Vattenfalls lokaler i Porjus fanns kring 20 personer med representanter från Nutek, STF och Norrbotten Lappland som föreläste och diskuterade med personal och ägare av boendeanläggningar i berört område.
- Vi har samlat de som driver anläggningar, för att få fokus på boendet som är en jätteviktig utgångspunkt för turisterna, säger Jan Bohman.
Meningen delades av Jan-Erik Jaensson, VD för turistorganisationen Norrbotten Lappland, som inledde seminariet.
- Man måste fundera på lönsamhet och se över vilka turister man vill ha till sin anläggning. Jag tror att man måste anpassa sig inför framtiden med ett mer exklusivt boende. Man måste fråga sig vad man säljer och ta reda på vad kunderna vill ha. Däremellan finns det ett glapp i dag, säger Jan-Erik Jaensson.
Bra varumärke
Enligt honom är Laponia ett bra varumärke, ett av totalt fyra resmål i Sverige, som marknadsfört globalt av Visit Sweden (före detta Sveriges Turistråd). Deras undersökningar pekar mot att den stora gruppen 40-talister från hela västvärlden blir Laponias nya turister, vana resenärer som kräver bra anläggningar.
Dennis Beckeroff från Nutek visar diagram över turistkonsumtionen och turistnäringens ekonomi. Lovande siffror visar att det finns pengar att hämta.
- Turistnäringen är en av de få näringar som ökar i Sverige, i fjol med tio procent. Det handlar om attraktionskraft. Vi måste göra Laponia mer attraktivt. Folk är beredda att lägga ut väldigt mycket pengar för att resa till spännande platser. Då räcker det kanske inte med våningssängar att sova i, säger Dennis Beckeroff.
Handla med varandra
Företagare från Årrenjarka stugby, Stora Sjöfallets fjällstation, Hotell Jokkmokk, Dundret, Hotel Grand Lapland med flera fanns på plats för att få delge sina önskemål om att utveckla boendet samt att ta del av aktörernas synpunkter.
- Det är bra att träffa andra som arbetar med samma sak. Det resulterar i att man börjar handla med varandra, säger Inger Junkka som driver Hotell Porjus och Stora Sjöfallets fjällstation.
Just att samverkan mellan aktörerna och alla informationskanaler utåt i världen är en viktig punkt i arbetet med Laponia fastställdes också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!