Kulsinter och dolomit i polcirkelmonumentet

I går invigde Banverkets regionchef Jan Hertting det nya polcirkelmonumentet vid malmbanan.
Det var dessutom Herttings sista uppdrag som chef, eftersom han gjorde sin sista arbetsdag.

POLCIRKELN2005-08-31 06:30
När Banverket rustade upp längs malmbanan föddes tanken att göra något speciellt vid polcirkeln. Arkitekter anlitades och i går stod polcirkelmonumentet färdigt för invigning. <br>Problemet är dock att cirkeln flyttar sig 15 meter per år och där den befinner sig nu är inte järnvägen dubbelspårig. För att göra det möjligt för tågen att stanna vid polcirkelmonumentet och den nya informationstavlan valde Banverket därför att uppföra monumentet vid själva byn Polcirkeln, som har varit en anhalt längs malmbanan. Där kommer polcirkeln att befinna sig år 2055.<br>15 meter ? ingen slump<br>&nbsp;? Det ska vara lite spännande och speciellt att passera polcirkeln. Vi har överlämnat information till Connex om det här, så de vet att det är möjligt att anordna ett stopp vid monumentet, säger Jan Hertting.<br>Med ett kliv över den symboliska polcirkeln ? en vattenränna som delar världen i en mörk och en ljus del ? invigde han monumentet på sin sista arbetsdag.<br>&nbsp;? Vattnet kommer att hållas rinnande året om, så på vintern stiger vattenångan i belysningen, berättar Jan Hertting.<br>Det är arkitekterna Per Persson och Annie Arnqvist som har ritat polcirkelmonumentet. De konstaterar att Banverket har tagit första steget och att turistnäringen nu har chansen att utveckla en polcirkus. Att notera är också att polcirkelmonumentet är 15 meter i diameter ? lika långt som polcirkeln rör sig varje år.<br>Släpper inte greppet helt<br>Efter åtta år på Banverket övergår Jan Hertting till, som han själv säger, att bli seniorkonsult med vissa uppdrag åt generaldirektören. Han tycker att han har varit med om en spännande tid på verket, där konkurrensen på vissa järnvägssträckor har släppts fri och där den interna organisationen har förändrats. Och säger han, aldrig tidigare har det gått så mycket gods på tåg.<br>&nbsp;? Och nu har vi flera stora projekt på gång. Ett är att bygga Botniabanan. En helt ny problematik är den kring gruvbrytningen i Kiruna, som innebär att också järnvägen där måste flyttas. Till 2012 måste det finnas en ny järnväg där.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!