You Call nyanställer
Fortfarande rings det varje vecka in 100-250 samtal på den nationella informationslinjen om fågelinfluensan som Piteåföretaget You Call sköter om. Det har också lett till ytterligare uppdrag inom området medborgarservice, konstaterar företagets marknadschef Joakim Thörn, som nu söker 20 nya medarbetare.
I styrelsen sitter bland annat Piteås kommunalråd Peter Roslund och Piteå näringsfastigheters VD Tony Olovsson.
Och det går bra för företaget.
- Ja, just nu är vi inne i en positiv trend, konstaterar marknadschef Joakim Thörn.
Fågelinfluensa
En förklaring till framgångarna är det uppdrag företaget ifjol fick rörande fågelinfluensan från en rad samverkande myndigheter med Krisberedskapsmyndigheten i spetsen. Ett 020-nummer inrättades och sex-sju personer anställdes på You Call, som fick uppdraget att sköta om numret och svara på frågor.
- Vi får fortfarande 100-250 samtal varje dag och så fort det skrivs i media om fågelinfluensan ökar samtalsmängden, säger Joakim Thörn, som konstaterar att det uppdraget "gett eko i myndighetsvärlden".
- Tack vare det har vi nu fått nya uppdrag som rör medborgarservice och krishantering - både från Krisberedskapsmyndigheten och andra myndigheter. Vi räknar med att skriva klart kontrakten inom en vecka så innan dess kan jag inte gå in närmare på vad det handlar om, säger han.
Annonserna om de 20 nya jobben, varav hälften är på heltid, är dock redan ute.
- Vi kommer att tillsätta platserna så fort det går och påbörja utbildningar den 1 maj så att vi kan vara igång redan till sommaren, säger Joakim Thörn.
SOS-samtal
Han konstaterar att You Calls expansion beräknas fortsätta.
- Vi räknar med att det blir 30-50 nya jobb per år de kommande åren.
Som exempel på de verksamheter de 55 anställda driver nämner han växlarna för Piteå kommun, Lernia och Setra samt jourväxlarna åt tre landsting.
Vidare ansvarar man för att ta emot samtal som rings in på 112 till SOS Alarm och som saknar nummerpresentation.
- Det rör sig om närmare 700.000 samtal per år och av dem är cirka 20 procent "skarpa" samtal vilka vi kopplar över till närmaste SOS-central. Resten av samtalen är bus- eller felringningar. Det är mycket barn och psyksjuka som ringer, liksom personer som har slut pengar på sitt kontantkort och tror att vi ska kunna koppla dem till taxi ...
Alla uppdrag har dock inte varit lika framgångsrika.
Den satsning man för några år sedan inledde åt en telefonoperatör och som innebar att man rekryterade en massa invandrare som talade olika språk gick inte riktigt så bra som man hade väntat sig.
Det fick efter ett tag läggas ned samtidigt som de invandrare som anställts fick sluta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!