”Vi har väntat för länge”

Riksdagskandidater har fått rösta om Norrbotniabanan. ”Om tio år ska man kunna åka snabbtåg mellan Umeå och Luleå”, lovar Jonas Sjöstedt (v).

Debatt. Noliamässan bjöd upp till debatt där Norrbotniabanan diskuterades.

Debatt. Noliamässan bjöd upp till debatt där Norrbotniabanan diskuterades.

Foto: Johan Söderlund

Piteå2014-08-05 18:58

Vänsterpartiledaren återanvänder samma pengar flera gånger för att kunna lova mer infrastruktur, varnar Edward Riedl, (m) riksdagsledamot från Umeå.

– Alliansregeringen har inte med järnvägen i infrastrukturplanen för 2014-2025. Regeringen har utsett förhandlingspersoner som ska förmå näringslivet till att exempelvis via förhöjda banavgifter hjälpa staten, kommuner och möjligen EU med finansieringen.

– Jag har en hel regering bakom det här, sade Riedl vid en debatt under Stora Nolia på tisdagen.

Norrbotniabanegruppen lobbar vidare för fler politiker på tåget och har anlitat PR-byrån Westanders för att ta reda på vad som händer efter valet. Frågor om Norrbotniabanan har ställts till 510 kandidater från nuvarande riksdagspartier och med rimliga möjligheter att bli valda.

En klar majoritet, 389, svarar ja på frågan om de vill att regeringen snarast ska ge klartecken för bygget av Norrbotniabanan. Däremot säger 56 nej och en större del än så tvekar.

– Om riksdagskandidaterna får rösta som de själva tycker, utan partiers inblandning, skulle det bli ett ja, konstaterar Norrbotniabanegruppens ordförande Peter Roslund.

Motståndet är större i söder än i norr.

Tydliga motståndare är riksdagskandidater från Moderaterna.

Norrbotniabanegruppens projektledare Elisabeth Sinclair konstaterar att stödet för järnvägen vinner terräng i storstäderna.

Vid debatten på Stora Nolia fanns företrädare från alla riksdagspartier med. Alla är positiva till Norrbotniabanan. Frågan är finansieringen, och tidpunkt. Ett nålsöga är att ansökan om EU-stöd behöver lämnas efter valet. Den då valda regeringen måste upp till bevis.

Jonas Sjöstedt lovar fortsätta planeringen, och bygga.

– Vi ska sätta högsta fart. Om tio år ska man kunna ta snabbtåget mellan Umeå och Luleå. Norrbotniabanan är avgörande för Norrbotten och Västerbotten, industrins bärkraft och för att vi ska ta vår del av klimatansvaret. Vi har väntat alldeles för länge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om