"Vår planering inte lika snabb som regeringens"

Smurfit Kappa stressar inte fram ett beslut kring en DME-fabrik bara för att det finns bidragspengar. Det fastslår dess bioraffinaderichef Tore Persson.

PILOT. På en skylt utanför Smurfit Kappa Kraftliner talas om att världens första DME-fabrik snart börjar byggas där - dock handlar det om en mindre pilot-anläggning i ett projekt som leds av Volvo. Byggstart är september och i slutet av 2010 ska DME-piloten stå klar.
Foto: Jonas Hansson

PILOT. På en skylt utanför Smurfit Kappa Kraftliner talas om att världens första DME-fabrik snart börjar byggas där - dock handlar det om en mindre pilot-anläggning i ett projekt som leds av Volvo. Byggstart är september och i slutet av 2010 ska DME-piloten stå klar. Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

Piteå2009-06-30 06:00
Som Kuriren berättade häromdagen har Chemrec bytt samarbetspartner kring planeringen av världens första kommersiella DME-fabrik, där biobränslet DME ska tillverkas av förgasad svartlut med ursprunget i skogsråvara.Örnsköldsvik går före
I stället för Smurfit Kappa i Piteå är det nu Domsjö
fabrik i Örnsköldsvik som blir först ut, även om de inte väntas ta formellt beslut om
investeringen förrän i höst.Som bakgrund till att Chemrec fokuserar på Örnsköldsvik anges den av regeringen avsatta investeringspotten till förnyelsebart drivmedel av andra generationen. Energimyndigheten har föreslagit att 500 miljoner kronor ska gå till Chemrec - och besked från en samarbetspartner krävdes före årsskiftet, något Smurfit Kappa inte mäktade med, men däremot Domsjö fabrik, en del av före detta Modo-koncernen.EU-ordförandeskap orsak
Tore Persson, före detta
fabrikschef för Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå och numera ansvarig för hela koncernens utvecklingsarbete inom bioraffinaderiområdet, kommenterar deras beslut:- Vi följer vår tidsplan och vår planering är inte lika snabb som regeringens. Som jag ser det har regeringen utlyst bidragspotten för att speeda upp processen och visa att Sverige ligger i framkant i samband med att vi blir ordförandeland i EU. Men vi kan inte ta beslut på den grunden. Bästa tekniken
- Däremot fortsätter vi att utreda det hela och vi kommer också att följa utvecklingen av den DME-pilot som börjar byggas vid fabriken här i
Piteå i september. När Volvo har testat DME:n därifrån kan vi ta ett beslut i rätt ordning.Intresset inte svalnat
Enligt Tore Persson ser Smurfit Kappa på olika tekniker för att få ut mesta möjliga av skogsråvaran.- Vi pratar också om hur man kan använda den till elström i stället för drivmedel, vilket ju är intressant om strömmen fortsätter att vara så dyr. Det kan hända att det kommer före drivmedelssatsningen. Däremot har vårt intresse för DME inte svalnat och av det som hittills har presenterats av andra generationens bränslen är det det bästa hittills.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!