Upplevelseindustrin på frammarsch
Allt fler arenor växer i snabb takt upp i kommun efter kommun. Huruvida marknaden växer lika snabbt är däremot mer osäkert, men Sofia Angel från Turismens utredningsinstitut ser framför sig en ökad konkurrens där kommunerna köpslår för att få arrangera Melodifestivalen och andra populära evenemang.
NYA ARENOR. Sofia Angel, marknadsanalytiker på Turismens utredninginstitut i Göteborg, konstaterar att det växer upp nya arenor i en rasande fart över hela Sverige.
Foto: Jonas Hansson
Hon påpekar att allt fick fart i samband med att Storbritanniens premiärminister Tony Blair började tala om "cool Britain" och "den kreativa industrin". - Fortfarande är upplevelseindustrin på frammarsch, även om det finns mycket kvar att göra. Exempelvis krävs mer utbildning inom turistnäringen.I samband med det seminarium som Joppe Philgren, journalist och sångare i popgruppen Docenterna, höll i konstaterade Christina Lundqvist, tävlingsledare på Svenska Rallyt i Värmland, att tävlingarna där drar in 38 miljoner kronor i extra intäkter till Karlstads kommun.Övernattningar ger mer
Vilka arrangemang som är ekonomiskt lönsamma är dock inte alltid givet, konstaterade Sofia Angel, marknadsanalytiker på Turismens utredningsinstitut i Göteborg.Hon berättade om en undersökning som gjorts i Linköping, där Melodifestivalen med 14.200 besökare jämfördes med en transportkongress med 1.500 besökare.- Melodifestivalen drog in 4,9 miljoner kronor i intäkter till kommunen, medan transportkongressen drog in 7,3 miljoner kronor. Det beror på att 90 procent av dem som besökte kongressen kom utifrån och sov på hotell, medan bara 43 procent kom utifrån till Melodifestivalen var turister. Däremot är PR-värdet ett helt annat för Melodifestivalen.Avgörande festivalsommar
Hultsfredsfestivalens festivalgeneral Per Alexandersson berättade om ökande konkurrens bland musikfestivalerna, med hotet från nya festivaler i Asien och dumpade biljettpriser.- Den kommande sommaren blir en prövning för att se vilka musikfestivaler som blir kvar, hävdade han.Sofia Angel konstaterade vidare att det byggs arenor i rasande fart över hela Sverige, men att det är oklart om marknaden växer lika snabbt.- Min gissning är att det blir allt vanligare att kommunerna får betala för att få populära arrangemang, som redan är fallet med exempelvis Melodifestivalen. Det sker en maktförskjutning, där arrangörerna på ett annat sätt kan välja och vraka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!