Två vägval för järnväg genom Piteå

Ska Norrbotniabanan gå längs E 4, eller korsa centrala Piteå? Banverket har nu arbetat fram två alternativ. Det finns för- och nackdelar med båda. - Men vi vill att järnvägen går genom Piteå, säger Banverkets utredare Nina Chlot.

Foto:

PITEÅ2008-06-28 06:00
Ingen vet när Norrbotniabanan ska byggas. Ingen kan ens svära på att den kommer att byggas.- I oktober lägger regeringen fram sin infrastrukturproposition och utifrån den kommer Banverket att fastställa sina prioriteringar. I dag är det omöjligt att svara på när Norrbotniabanan kommer att byggas, säger Tomas Gustafsson, projektansvarig för den nya järnvägen.Men det betyder inte att Banverket står med armarna i kors. Sedan två år tillbaka jobbar verket med järnvägsutredningar för de sex olika delsträckorna mellan Umeå och Luleå.Sträckan från länsgränsen upp till Piteå har nu utretts och Banverket har bestämt sig för två huvudalternativ: att järnvägen går intill E 4 eller över Pitholmen.Station tre kilometer från centrum
Från länsgränsen är alternativen identiska fram till Pitsund. E 4-alternativet, som i utredningen kallas P1, fortsätter sedan parallellt med E 4 och får en järnvägsstation i Lomtjärn tre kilometer från Piteå centrum.- Men att ha en station tre kilometer från centrala Piteå är en stor nackdel. Det innebär att resenärer måste cykla, ta bil eller buss till stationen, säger Banverkets utredare Nina Chlot.Alternativ P2 går istället på en bro över till Pitholmen i närheten av Pite havsbad och får stationen i centrala
Piteå. Detta alternativ kan också räkna med att få stöd från Piteå kommun, som arbetat hårt för att få järnvägen genom staden. P2-altenativet är lite dyrare, det beräknas kosta mellan 3,5 och 4 miljarder, 200 miljoner mer än P1.- Även om byggkostnaden blir något högre för dragningen nära Piteå cent-rum, så anser vi att det kompenseras av att vi får ett centralt resecentrum och fler olika möjligheter till lokalisering av en ny godsbangård, säger Nina Chlot.Ett annat argument för P2 är att den besvärliga trafiksituationen med väg och järnväg genom centrala Piteå kommer att åtgärdas.Samiskt motstånd
Men P2-alternativet kan räkna med att få hårt samiskt motstånd.På Pitholmen bedriver nämligen Östra Kikkejaur sameby renskötsel och en järnväg kommer med all sannolikhet att störa verksamheten.- De båda alternativen har fördelar och nackdelar. De ger båda korta restider, miljövinster och är möjliga att bygga, säger Nina Chlot. Totalt sett bedömer vi att P2-alternativet uppfyller förväntningarna på den nya järnvägen allra bäst.Fram till den 19 september kan nu allmänheten och flera remissinstanser som Luleå kommun lämna sina synpunkter.- Nu väntar vi på remissyttranden från alla berörda myndigheter och på allmänhetens synpunkter ända fram till den 19 september, så kan vi senare i höst ta ett slutgiltigt beslut, säger Tomas Gustafsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om