Turismen på frammarsch i Piteå

Piteå håller ställningarna som turiststad. I fjolåret ökade omsättningen med 15 procent.

ÖKAR. Turistnäringarna ökade under fjolåret sin omsättning med 15 procent i Piteå, vilket glädjer Bo Sandström, vd för Piteå Presenterar, och Maria Norberg-Johansson, Piteå Turistbyrå.

ÖKAR. Turistnäringarna ökade under fjolåret sin omsättning med 15 procent i Piteå, vilket glädjer Bo Sandström, vd för Piteå Presenterar, och Maria Norberg-Johansson, Piteå Turistbyrå.

Foto: Jonas Hansson

Piteå2009-09-10 06:00
Databasen TEM (turistekonomiska modellen) drivs av privatägda Resurs AB och har nu presenterat sin statistik över turismens omsättning 2008.För Piteås del rör det sig om en omsättningsökning från 2007 med hela 15 procent.Det kan jämföras med siffrorna för hela regionen "Swedish Lapland", som visar plus 2,8 procent, och Sverige i sin helhet, som visar plus 4 procent.Jämfört med 2006, då Stora Nolia-mässan också arrangerades i Piteå, är ökningen 9,8 procent.- Noliamässan är en stark motor, men trots att den inte arrangerades i Piteå i fjol och trots finanskrisen redovisar vi suveränt bra siffror, säger Bo Sandström, VD för Piteå presenterar.Av de utländska besökarna dominerar norrmännen totalt med 19 procent av det totala antalet besökare.- På havsbadet har de sommartid närmare 50 procent norrmän, säger Bo Sandström, som konstaterar att Piteå ägnat stora resurser på att marknadsföra sig i Norge och kommer att öka satsningarna nästa år, då det bland annat blir en Norgedag i samband med paltkalaset.Den enskilda turistbransch som ökar mest är shopping (+27 procent), vilket förklaras med etableringen av nya Gallerian och utvecklingen av Back city.Både Bo Sandström och Maria Norberg-Johansson på Piteå turistbyrå menar att Piteå håller ställningarna som turistort.- Vi har tagit stryk av Luleå och Skellefteå tidigare, men nu ser vi otroligt ljust på framtiden, säger de.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!