Tjorven fick samlaren Johan att falla pladask

Redan som liten började Johan Sondell samla på sig modellbilar och för att ha någonstans att ställa dem byggde han vitrinskåp i slöjden. Fortfarande är de små bilarna det största intresset men han har också utökat samlingen med några fordon i full skala.

I ett skåp Johan tillverkat i slöjden som grabb har han ställt sin Tintinsamling. Alla bilar kan hittas i något av alla seriealbum.

I ett skåp Johan tillverkat i slöjden som grabb har han ställt sin Tintinsamling. Alla bilar kan hittas i något av alla seriealbum.

Foto: Andreas Wälitalo

Piteå2012-03-24 06:00

Johan Sondell jobbar visserligen som brevbärare sedan några år tillbaka men det var inte i tjänsten som intresset för gamla postbilar började.

- Nej, jag har egentligen alltid tyckt att de är häftiga.

Det var när han följde med en kompis till Koler som han träffade på sin första "Tjorven".

- Den stod där bakom ett hus. Den hade fungerat som barnens lekstuga hos honom som ägde den men den användes inte längre. Efter att ha funderat i ett par dagar ringde han och sade att jag fick köpa den.

Johan är inte ensam om att ha fastnat för just gamla postbilar. Ute i landet finns det fler och det finns till och med ett forum på nätet för dem som är Tjorven-fans. Som mest har Johan ägt fem gamla postbilar. Nu har han skalat ner till två plus att han har en massa reservdelar. Den ena står utanför huset och den andra, som är i bäst skick, har han inne i garaget.

- Det är ju inte så praktiskt att samla på så stora saker om man bor i lägenhet ...

Han lyckades också få tag på den Tjorven som tillverkades sist av alla men den har han sålt. Den var i ganska dåligt skick men den nye ägaren har fixat till den och nu rullar den på vägarna i Johans hemstad Örnsköldsvik.

De remdrivna postbilarna började tillverkas i slutet av 60-talet och hade sin glansperiod under 70-talet men vissa var i bruk ända in på 80-talet, berättar Johan.

- De var ju väldigt spartanskt inredda och inte direkt ergonomiska eller någon höjdare att köra - men det är klart, det var väl bättre än moppe och cykel.

I ett annat garage en bit från lägenheten ryms en annan gren av motorintresset. Där förvarar Johan sina gamla mopeder. Att äga och meka med veteranmopeder är också ett stort intresse liksom engagemanget i klubben Pitemoppers. Dit söker sig många med samma intresse och där kan han utbyta idéer och få tips av likasinnade.

Johan har inga nya mopeder, minst 25 år gamla ska de vara. Mycket behöver fixas och bytas ut men det får inte bli för mycket. Den gamla känslan ska finnas kvar. Bra originalskick är att föredra framför helrenoverat och omlackerat.

- Det ska inte glänsa för mycket. Det gjorde de ju inte ens när de var nya.

Men det som dominerar Johans samlingar är modellbilarna. Ända sedan han var grabb har han samlat bilar och intresset har hållit i sig.

Fyndar på nätet
I hallen står de två vitrinskåp som Johan byggde i slöjden när han saknade en plats att ställa sina bilar på. I dag har han fyllt dem med Tintinbilar ur en samlarserie som i det närmaste är komplett. Alla de modellerna är tredimensionella kopior av scener med bilar från seriealbumen.

I vardagsrummet har Johan tre stora vitrinskåp. Ett par av dem har han lyckats köpa från en smyckesbutik.

På glashyllorna trängs bilar från alla epoker. Det mesta är rallybilar eftersom det ligger nära Johans eget intresse. Han brukar vara kartläsare under tävlingar och på en liten del av ett av skåpen ryms några pokaler och priser som vittnar om framgångar på banorna.

- Det kostar för mycket pengar att köra själv så jag åker hellre med som kartläsare i stället. Jag tycker det är lika kul.

Johan har specialiserat sig bland annat på att samla tävlingsbilar och i synnerhet svenska tävlingsförare. Stig Blomqvist, Björn Waldegård, Per Eklund och Kenneth Eriksson bland andra, men också den stora idolen Colin McRae.

- Jag är ju lite nördig så jag har ställt upp dem efter vilka förare som har kört dem.

Även fiktiva bilar och förare, som till exempel Mad Max-bilen från filmen The Road Warrior med Mel Gibson finns med, samt några kända Bondbilar.

- Det finns ju hundratals av dem. Det är ju ofta med flera bilar i varje Bondfilm.

Självklart har han också ett par miniatyrvarianter av Tjorven ...

Det mesta handlar han på nätet, där finns den stora marknaden men det finns ju också begränsningar för hur mycket man kan samla på sig. Det är inte bara det man ser, alltså bilarna på hyllorna, som kräver utrymme. Varenda låda och förpackning måste också sparas för att samlarvärdet ska bestå. Johan öppnar en garderobsdörr för att visa och därinnanför ryms höga travar av kartonger.

- Det är bara någon enstaka som jag har köpt begagnad som jag inte har någon kartong till.

Runt 300 modeller räknar han med att det finns i hans samling men den är inte komplett.

- Nej, det blir den nog aldrig. Det finns alltid något mer man vill ha. n

KVD 440/4-41- även kallad Tjorven

Den första bil som posten använde till utbärning.

Började tillverkas av Kalmar Verkstads AB 1969. Togs ur produktion redan 1971.

Användes av Posten ända in på 80-talet på vissa håll.

Karossen är tillverkad av glasfiber och motorn är en tvåcylindrig luftkyld boxermotor från holländska DAF.

Källa: Wikipedia.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om