Tillväxtplan ska öka turismen

Nu tar Mötesplats upplevelseindustrin Piteå ett kliv framåt.
Med hjälp av ett rykande färskt tillväxtprogram lyfts turismen fram som en av upplevelseindustrins viktiga hörnstenar.

PITEÅ2007-06-15 06:00
Den statliga KK-stiftelsen (Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling) har sedan 2002 byggt upp åtta mötesplatser för upplevelseindustrin i Sverige.
Alla har olika inriktningar och den nordligaste, MUIP (Mötesplats upplevelseindustrin Piteå) har sitt fokus på turism, media och musik.
Nu har mötesplatserna tagit fram varsitt tillväxtprogram för olika branscher inom upplevelseindustrin.
Piteå har ansvarat för turismen, medan övriga mötesplatser arbetat med bland annat måltider (Hällefors-Grythyttan), datorspel (Karlshamns Netport) och musik (Rock City Hultsfred).
- Man kan se arbetet som lite av en avstamp för den nya fas mötesplatserna går in i, menar Maria Magdalena Holmgren, projektledare för Mötesplats upplevelseindustrin Piteå, som har kontor på Acusticums företagsby.
Alla tillväxtprogrammen har gemensamma fokusområden som grund, exempelvis översyn av befintliga utbildningar och utveckling av nya utbildningar, ökad satsning på forskning, bättre spridning av kunskap samt översyn av villkoren för upplevelseföretagarna.
Därutöver inriktar sig respektive tillväxtprogram på just sitt område.

Även internationellt
Då det gäller turismen har Piteå sett på vad man kan göra lokalt, men tanken är att det också ska kunna tillämpas nationellt.
Bland de prioriterade punkterna kan nämnas:
Etablerandet av Centrum för turism och upplevelseproduktion vid Luleå tekniska universitet, med en professur i upplevelseproduktion och forskningsresurser vid Institutionen för musik och medier i Piteå.
Utvecklandet av en internationell masterutbildning i turism, som samlar turismutbildningarna vid Luleå tekniska universitet, i samarbete med universiteten i Rovaniemi och Palma de Mallorca.
Framtagande av tydligare verktyg för samverkan mellan näringsliv och utbildning.
Stöd till organiseringen av det turistiska systemet.
Utveckling av metoder för hur produktioner ska bli mer affärsmässiga.
Produktutveckling av besöksmål.
- Vi fick i april besked om två års förlängning av mötesplatsens verksamhet och vi kommer nu att jobba för att förverkliga tillväxtplanen, säger Maria Magdalena Holmgren.
Tomas Riklund, informationsansvarig för mötesplatsen, och tidigare ledamot i den statliga Turistdelegationen, konstaterar att Piteå är ett exempel på en gammal trästad som vågat satsa på de nya kreativa branscherna.
- För fem-sex år sedan var det ingen som visste vad upplevelseindustrin var, men nu är det ett etablerat begrepp och i Piteå har vi till och med en universitetsutbildning för upplevelseproducenter, säger han och tillägger:
- Mötesplatsen är en viktig motor och resurs och den kan fungera som ett kitt mellan de olika aktörerna. Dessutom har den en viktig roll att fylla i att hjälpa kreatörer att bli entreprenörer.
FAKTA TURISM
Turism beskrivs av World Tourism Organization som "människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning under kortare tid än ett år för affärer, fritid eller andra syften".
Globalt har turismen mer än fördubblats sedan 1980-talet, även om naturkatastrofer och terrordåd medfört svackor.
I Sverige omsatte turismen 2005 191 miljarder kronor.
De turister som besökte Norrbotten samma år spenderade 2,4 miljarder kronor, en ökning med 40 procent på åtta år.
En fortsatt positivt utveckling väntas inom den internationella rese- och turistnäringen.
Enligt Visit Sweden finns fyra prioriterade turistgrupper för Sverige: DINKs (double income, no kids), individualister utan barn som ställer höga krav på sin fritid, WHOPs (wealthy healthy older people), äldre par som har tid och ekonomi för att resa och uppleva och som unnar sig det lilla extra, deltagare i företagsmöten, som lockas av hög standard och spännande aktiviteter, samt aktiva familjer, som värderar upplevelser där hela familjen kan delta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om