Telefoniproblem hotar säkerheten
Förra veckan drabbades sjukvården i Piteå av ett telefonihaveri. Ett kort i växelutrustningen hade gått sönder och personalen var tvungna att använda sina privata mobiltelefoner för att kunna ringa ut. Men telefoniproblemen är större än så. Sedan i höstas har det varit problem på två vårdcentraler i Piteå, där det ibland tutar upptaget trots att det inte är det.
Det hela upptäcktes då personal efter att växeln stängt på tisdag kväll skulle ringa ut för att kontakta patienter, anhöriga och andra vårdgivare - och inte kom ut på linjen.
- I stället tvingades de använda sina privata mobiltelefoner, så nu har vi beslutat att köpa in ett antal mobiltelefoner om det skulle hända igen, konstaterar Berith Westerberg, platschef på Piteå älvdals sjukhus.
"Slår i taket"
Sedan ett kort i växeln bytts ut fungerar den utgående telefonin på sjukhuset igen sedan i torsdags, men eftersom det också är problem med för få telefonlinjer ska växeln nu byggas ut med fler ledningar.
Alla samtal som rings till Piteå älvdals sjukhus och de två vårdcentralerna styrs över till Sunderbyns sjukhus, där telefonisterna sitter.
Karin Lundberg, chef för telefonisterna, berättar att det under växelhaveriet även var problem med kösystemet Tele-Q, där patienterna knappar in sitt nummer för att sedan bli uppringda.
- Normalt sett styrs det via en server i Haninge, men eftersom det inte fungerade fick vi lösa det genom att ta över de samtalen till Sunderbyn och härifrån styra dem rätt, berättar hon.
Karin Lundberg konstaterar att det ibland "slår i taket" och rings för många samtal samtidigt.
Samtal bryts
Det är orsaken till att man nu bygger ut växeln. Samtidigt pågår ett projekt för att inom hela landstinget gå över till IP-telefoni.
- Om två år är förhoppningen att hela länet ska ha det och i det arbetet är också målet att bygga en så stabil plattform att man får så få driftstörningar som möjligt.
Näst på tur att få IP-telefoni är Öjebyns vårdcentral, som varit hårt drabbad av telefonistörningar sedan i höstas.
- Det är fortfarande problem där, och i viss mån också i Hortlax, med samtal som bryts och att det tutar upptaget fast det inte är det. Och när det blev problem i växeln förra veckan gick det inte heller att ringa in till Öjebyns vårdcentral, säger Marianne Johansson, regionchef för primärvården i Piteå älvdal.
Hennes förhoppning är att det kommer att lösas med fler ledningar.
- Tills dess är det viktigt att patienter har kännedom och förståelse för det här och att man inser att det inte är något personalen i verksamheterna kan göra något åt. Vi kan bara uppmana patienter som får upptagetton att ringa om igen eftersom det inte är säkert att det är upptaget.
Berith Westerberg på Piteå älvdals sjukhus konstaterar att man där inte fått in några rapporter om patienter som kommit i kläm med anledning av telefoniproblemen.
- Men självklart är det en patientsäkerhetsfråga att telefoni fungerar, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!