Träffen med regeringen, i form av infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd och hennes folk, hölls i Stockholm.
På eftermiddagen träffade riksdagsledamoten Sven-Erik Bucht och företrädare för grupperingen kring bygge av Norrbotniabanan ledarskribenter i landet för att läxa upp dem om okunskap kring bärigheten i en kustjärnväg Umeå-Luleå.
Betalar
Det första mötet gällde delprojketet Piteå-Skellefteå. Regeringen har beordrat Trafikverket att leda förhandlingar kring förutsättningarna för ett bygge. Från ddelaktiga Norrbotniabanan AB, med kommuner och regionerna, är uppfattningen att inget händer.
Det som redovisades i går var dels att det måste bli mer fart i förhandlingarna och dels förnyades löftet från Norrbotniabanan AB att regionerna står för en medfinansiering så att en järnvägsplan blir klar. Medfinansieringen motsvarar 20 procent av kostnaden för planen. Därtill erbjuds förskottering, om så krävs, av hela kostnaden för planen. Dock maximalt 220 miljoner kronor.
Projektet får inte tappa fart, det är budskapet.
- Vi fick inget svar på erbjudandet och det hade vi inte räknat med. Vi avvaktar det mer formella svaret. Det är viktigt att planarbetet inte stannar av. Då tappar vi kompetens och utredningsresurser, säger Gusten Granström, vd i Norrbotniabanan AB.
Går till annat
Med en färdig järnvägsplan är det samtidigt lättare att diskutera med näringslivet, menar han. Därifrån medverkade i går högsta ledningen i Boliden, med intresse av transporter på Aitik-Rönnskärsverken.
En annan fråga gäller just synen från näringslivet. Därifrån är inställningen alltjämt att pengar till själva investeringen i järnväg inte kommer på tal eftersom de behövs till investeringar i industrin, för att orka konkurrera. Så beskriver Gunsten Granström åsikterna.