Studio Acusticums akustik är i världsklass

När Piteå kommun tog beslut om att bygga Studio Acusticum utlovade man att det skulle bli akustik i världsklass.  Efter en invigningsmånad fullmatad med musik är alla överens om att löftet infriats.

lyckad satsning. Piteå kommun utlovade ett konserthus med akustik i världsklass och ser ut att ha lyckats med det, att döma av all positiv respons.Foto: Andreas Wälitalo

lyckad satsning. Piteå kommun utlovade ett konserthus med akustik i världsklass och ser ut att ha lyckats med det, att döma av all positiv respons.Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

PITEÅ2007-11-13 01:45
När premiärmånaden för Studio Acusticum nu är till ända kan intrycken summeras. - Vi har inte hört ett enda negativt omdöme om akustiken, säger Roger Norén, produktionschef, och Tomas Riklund, press- och informationsansvarig. De räknar upp den ena artisten efter den andra som berömt ljudet. -Barbara Hendricks tyckte det var världsklass och vill komma tillbaka och göra inspelningar i huset.Kinas stora stjärna Wei Wei var också jättenöjd och återvänder efter nyår för att spela in musik som hon ska framföra i samband med OS-invigningen i Peking, säger Roger Norén. Pianisterna Stefan Gunnarsson och Janos Solyom tyckte att konsertsalen gav ett enormt gensvar. - De var överväldigade, säger Tomas Riklund. Värt varenda öre
Samma positiva respons har artist efter artist förmedlat och också i media har det varit tummen upp. NSD:s Ida Fredriksson beskriver en fantastisk och superb akustik och att löftet om akustik i världsklass har infriats. Kurirens Hasse Östlund prisar det höj- och sänkbara taket: "detta tak må ha varit dyrt men som musikälskare kan man inte annat än tycka att det är värt vartenda öre", skriver han och konstaterar att det är "en konsertsal av yppersta klass". En stor del av de akustiska framgångarna tillskrivs limträkonstruktionen. Det har inne i salongen kombinerats med vågformade konstnärliga betongdiffusorer. - Man känner sig omsluten på ett härligt sätt då ljudet studsar mot väggarna, säger Roger Norén. Skolåda
Andra detaljer som haft betydelse är utformningen av konserthallen i "skolådeform", vilket är den form som också de konserthus i världen som rankas som bäst har. Även husets proportioner följer mer kända förebilder utifrån en formel med ett gyllene snitt. - Det höj- och sänkbara taket är den enskilt viktigaste detaljen, eftersom det påverkar efterklangstiden. Det är det som man mest påtagligt lägger märke till, säger Roger Norén. Andra faktorer är exempelvis stolarna, som är byggda för att absorbera ljudet likadant oavsett om någon sitter i dem eller inte. Dessutom är det en ganska flack sittning i salongen för att låta ljudet flöda fritt. Slutligen kan nämnas lokalens storlek. - Vi tar in maximalt 789 personer och enligt akustikexperterna går gränsen för en optimal ljudstyrka vid 800 åhörare. Då låter det starkt till sista plats, säger Roger Norén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!