Stort intresse för biogas

En fullt utbyggd anläggning för svartlutsförgasning i Piteå kan försörja alla bilar i Norrbotten med biobränsle ? och mer därtill.
? Sedan står USA på kö, säger Gerard Closset från New York, samordnare för den internationella energibyrån IEA, som påpekar att tekniken som utvecklas i Piteå också kan komma att lösa Los Angeles smogproblem.

PITEÅ2005-08-23 06:30
Den utvecklingsanläggning för svartlutsförgasning som Chemrec byggt vid Kappa Kraftliner i Piteå har väckt stort intresse sedan den invigdes av Mona Sahlin tidigare i år.<br>Efter det har bland -and-ra miljöpartiets språkrör Peter Eriksson talat sig varm för tekniken och också flera borgerliga politiker har besökt anläggningen.<br>Hittills har en kvarts miljard kronor satsats på projektet, bland annat med stöd från regeringen via Energimyndigheten, och mer pengar är att vänta i kommande budgetproposition.<br>Forskningsutbyte<br>På måndagen inleddes en internationell konferens på ETC, Energitekniskt centrum, i Piteå, där ett 30-tal deltagare från USA, Kanada, Finland och Sverige medverkar.<br>&nbsp;? Det är de fyra länder i världen som står för 75 procent av massatillverkningen, berättar Ingvar Landälv, teknisk direktör på Chemrec.<br>Konferensen arran-geras av International Energy Agency, IEA, ett internationellt forskningsutbyte vars samordnare Gerard Closset från New York tror starkt på det svenska utvecklingsprojekt som satt Piteå på världskartan och som kan omvandla världens pappersbruk till bioraffinaderier.<br>&nbsp;? Om allt går som planerat kan en fullt utbyggd anläggning stå på plats i Piteå 2008/2009 och därefter står bland annat USA på tur. Intresset är stort, särskilt i takt med stigande oljepriser, säger han.<br>Förgasningen av svartluten från massaindustrin kan omvandlas till diverse kemikalier, till grön el eller till biobränsle.<br>&nbsp;? I Piteå har forskningen hittills haft ett fokus på el, men de ökade oljepriserna har gjort att drivmedelsproduktion blivit allt mer intressant. Om hela den svenska massaindustrin går över till svartlutsförgasning istället för att elda i sodapanna kan den göra en vinst på 3 miljarder kronor, men om man istället inriktar sig på biobränsle är vinsten 15 miljarder kronor, konstaterar Ingvar Landälv.<br>500 fordon per år<br>Den utvecklingsanläggning som i dag finns i Piteå klarar inte av att utvinna drivmedel, eftersom den inte är är utbyggd för det.<br>&nbsp;? Om vi skulle nyttja den anläggning som redan finns för att producera grönt bränsle skulle det kunna driva 500 fordon per år. Den fullskaleanläggning som förhoppningsvis ska stå klar om några år i Piteå kommer att kunna driva 50.000 fordon ? hela Norrbotten och mer därtill, säger Ingvar Landälv.<br>Och då är inte SCA i Munksund eller Billerud i Kalix medräknade, ytterligare två pappersbruk som kan komma att gå över till svartlutsförgasning.<br>Bilarna byggs om<br>För att det ska vara möjligt att tanka biobränslet (DME, dimetyleter) krävs dock att bilarna byggs om, vilket går att lösa med en tillsats, och att det finns pumpar där det nya biobränslet kan tankas.<br>&nbsp;? Jag tror att det blir storstadsområden som först blir intressanta att bygga upp bränsledepåer i, i första hand för lastbilar och olika transporfordon. Det skulle samtidigt minska utsläppen ? vilket vore mycket intressant för exempelvis Los Angeles smogproblem, säger Gerard Closset.<br>För konsumenterna beräknas prislappen på biobränslet hamna en bit under dagens dieselpris.<br>jonas.hansson@kuriren.com<br>0911/911 92
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om