Startskott för DME-piloten
I april utlovade Energimyndigheten bidrag. Nu är det också klart med EU-stöd. Med 265 miljoner kronor i potten kan därmed arbetet med att bygga världens första produktionsanläggning för biodrivmedlet DME påbörjas.
DME. "Det fungerar, det vet vi redan", säger Jonas Rudberg, VD för Chemrec, som står bakom tekniken för tillverkning av DME-drivmedel utifrån pappersindustrins svartlut.
Foto: Jonas Hansson
Parallellt med det inviger Piteå kommun företagsbyn Solander science park och redan på onsdagen samlades nyckelpersoner bakom satsningen på en DME-fabrik i Piteå för en kick-off.Det blir världens första anläggning för tillverkning av biodrivmedlet DME (dimetyleter), framställt genom förgasning av svartlut.I nuläget handlar det om en plotanläggning som ska stå klar den 1 mars 2010.I och med att finansieringen är säkrad har konsortiet i veckan gett klartecken att påbörja bygget.- Då pilotanläggningen står klar ska den leverera 4-5 ton DME dagligen under 150 dygn per år. Försöket ska pågå två och ett halvt år och kommer att följas av en fullskaleanläggning som är 25 gånger så stor, säger Jonas Rudberg, VD för Chemrec, som utvecklat tekniken.Från konsortiet bakom satsningen fanns bland annat Volvo, som samordnar projektet, på plats.- Vi kommer att bygga 14 lastbilar som ska köras på den DME som tas fram här. De ska fördelas till Piteå, Stockholm, Göteborg och Växjö. Exakt vilka åkerier som får köra dem är inte klart än, men intresset är stort, säger Per Salomonsson, projektledare för DME på Volvo Power Train.- I första skedet är det enklast att nyttja drivmedlet för tyngre fordon, men det är absolut inget lastbilsbränsle utan på sikt kommer det även att uvecklas vanliga personbilar som kan köras på DME, säger Patrik Klintbom, koordinator för alternativbränsle på Volvo Technology.I nuläget har Preem, som ingår i konsortiet, tagit på sig att bygga fyra pumpstationer, en i varje kommun som Volvo placerar sina lastbilar i.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!