Snofed vill införa skoteravgift

Snofed hade årsmöte och skoterriksdag i helgen.
Björn Pettersson, Luleå, omvaldes som ordförande.
En rad tunga frågor diskuterades.
Snofed vill ha skoteravgift och skoterguider som håller måttet samt ta över utbildningen för förarbevis.

PITEÅ2003-11-17 06:30
Piteå Snöskoterklubb stod värd när 150 skoterklubbister från Kiruna/Vittangi i norr till Skutskär i söder träffades. Lördagen ägnades åt skoterriksdag och söndagen åt årsmöte.<br>Snofed har under den senaste tiden träffat statsråden Bosse Ringholm och Ulrika Messing jämte finansutskottets ordförande Sven-Erik Österberg.<br>Avgift till leder<br>Diskussionerna har gällt skoter-avgifter. Snofed vill ta ut 400? 500 kronor i årlig avgift av varje skoterägare.<br> ? Inte som skatt. Då går pengarna bara i något svart hål, säger Björn Pettersson.<br>Snofed föreslår ett system där skoteravgifterna går till att bygga ut infrastrukturen för skotertrafiken.<br> ? Detta har staten undandragit sig ansvar för, utom de tio miljoner som tidigare fick användas av kommunerna för att hjälpa skoterklubbarna för leder.<br>Pengar via kommunerna<br>Pengarna ska gå till kommunerna för vidare slussning till skoterklubbarna. Dessa lägger i sin tur pengarna på att bygga leder, underhålla dessa och för inköp av material som plogar och maskiner.<br> ? Vi får positiva synpunkter hela vägen. Om processen går igång nu kan det börja står klart 2006?2007.<br>Skoteravgiften skulle dess-utom värna den fria åkningen. Runt om i landet diskuteras led-avgifter, något som Snofed inte gillar.<br>Utbildning och förarbevis<br>En annan stor fråga är utbildning till förarbevis. I dag är Vägverket huvudman. Enskilda, företag och föreningar kan ansöka om att få bli utbildare.<br> ? Det är rätt mycket ekonomiskt geschäft. Utbildarna följer inte regler och lagar och Vägverket har inga resurser att följa upp kvalitén på utbildningen.<br>Snofed vill ha samma modell som Jägareförbundet. Förbundet har hand om utbildningen för de som vill ha jägarlicens.<br> ? Nuvarande system leder till oskickligare förare, vilket i sin tur leder till onödiga dödsfall. Från Vägverkets sida är man positiv till våra tankar, menar Björn Pettersson<br>En statlig utredning ska se över utbildning gällande förarbevis för snöskoter. Snofed ska medverka aktivt i utredningen, lovar Björn Pettersson.<br>Bättre ekonomi<br>Skulle det betyda något ekonomiskt för er om ni fick utbildningen?<br> ? Det skulle det göra. Vi får en förbättrad ekonomi. Men det primära är att vi vill ha ordning och reda.<br>Utbildning bör få bedrivas från 15 års ålder, mot 16 år i dag. Då fångas elever i årskurs 9 upp innan de sprids till gymnasieskolor i olika kommuner. <br> ? Utbildningen kan äga rum i den kända hemmaterrängen med folk från ortens skoterklubbar. Detta gäller inte minst glesbygdens ungdomar.<br>Snofed vill också ha bort den anarki som råder bland skoterkörarna, främst i tätorterna. <br> ? I Kanada utser föreningarna intresserade medlemmar till ledvärdar. De finns på lederna kvällar och helger för att skapa bättre ordning. Vi är beredda att medverka där.<br>I fråga om skoteruthyrare och sådana som organiserar skotersafaris anser Snofed att problem finns.<br>Krav på bättre guider<br> ? De måste se till att de har guider som håller måttet. I dag ställs inga krav på guiderna. Även där finns ett väldigt geschäft. De tar grupper upp till 20?25 stycken på skoterturer, dyra sådana. Många guider har inte de rätta kunskaperna om ett olycksfall skulle inträffa eller om någon skulle få hjärtproblem. <br> ? De har dessutom dålig kännedom om hur man kör i olika naturförhållanden.<br>Här är styrelsen för kommande år: Björn Pettersson, Luleå, ordförande, Östen Sjögren, Tärna, vice ordförande, Karl-Erik Björ-kén, Rosvik, sekreterare och informationsansvarig, Per-Olof Girhage, Sollefteå, ekonomi, Lars-Gunnar Lundvall, Luleå, miljö, Pär Oremo, Sollefteå, utbildning, Peter Nordström, Vittangi, Hans-Olof Lönn, Sandviken och Maria Kristoffersson, Vilhelmina (enda nyvalda ledamoten).<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!